HomePortalCalendarFAQSearchRegisterMemberlistUsergroupsLog in
Navigation
 Portal
 Index
 Memberlist
 Profile
 FAQ
 Search
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 177 on Mon Jul 26, 2010 8:41 pm
Latest topics
» Tahun 2 Perubatan
Tue Oct 30, 2012 11:42 pm by Hangen

» BERAS PCM... dapatkan dari Unit Ekonomi sekarang!~
Tue Jan 04, 2011 7:21 am by Nour El

» Promosi VOIP Super Duper Deal!!~
Tue Jan 04, 2011 6:59 am by Nour El

» AJK/Wakil Jualan Unit Ekonomi 10/11
Wed Dec 15, 2010 5:27 am by Castello

» Qillerk's VoIP~ just for you..<3
Wed Dec 15, 2010 1:10 am by Nour El

» aku ingin menangis
Mon Dec 13, 2010 1:07 am by hasanbana

» semangat belajar dan semangat juang
Fri Dec 10, 2010 9:52 pm by hasanbana

» Siri Aku Berkenalan Dengan Jin (Final)
Thu Nov 11, 2010 4:42 pm by budak baik

» Apa hukum pakai pendakap gigi? Adakah ia sama seperti mengubah kejadian ALLAH seperti tatoo?
Wed Nov 10, 2010 8:15 am by hambaAllah

» Senarai Barang-barang jualan Unit Ekonomi
Wed Nov 03, 2010 1:42 pm by mencari_maksud

Top posters
Nour El
 
Allotropic
 
budak baik
 
meteorex
 
satudua
 
upp_pcm
 
izzati.abdullah
 
hasanbana
 
goLLacaSe
 
kokkunkap
 
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
December 2016
SunMonTueWedThuFriSat
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
CalendarCalendar

Share | 
 

 Diari Seorang Pesakit (1)

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
pensel biru
Viewer
Viewer


Number of posts : 24
Points : 0
Registration date : 2007-12-17

PostSubject: Diari Seorang Pesakit (1)   Sat Feb 09, 2008 5:27 pm

[You must be registered and logged in to see this image.]
Diari Seorang Pesakit


“ish, susahnya nak hidup api ni….” Mashitah merungut apabila api yang di kipas2 tak juga menyala untuk memanggang ayam bagi makanan tghr mereka sekeluarga itu di kebun. Sudah menjadi jadual mgguan keluarga itu untuk ke kebun buah milik mereka sekeluarga pd setiap hari jumaat bg membersihkan kawasan kebun buah tersebut.

“Itah, knpe ngn belakang tu? Sakit ke?” tnya mak Ngah kpd Mashitah.

“sakit? Xde lah. Kenapa mak?” mashitah dgn hairannya bertanya ibunya yang kelihatan begitu bimbang. Mak Ngah segera membelek bahagian belakang anaknya yg kelihatan membonjol pada sebelah kanan. Begitu ganjil pada penglihatannya.

“nanti abah datang, mintak abah tengokkan ye.” Ujar mak ngah lagi kebimbangan. Mashitah mengangguk, akur saja pada kata ibunya itu. Tetapi dalam hati, Allah saja yg tahu betapa takutnya dia untuk mengetahui apa yang tak kena pd dirinya itu.

Tak lama kemudian, ayah ngah bersama2 adik2 llaki mashitah muncul dr rimbunan pokok buah untuk bersiap2 untuk solat jumaat d msjid berhampiran. Tatkala adik2 mashitah dihambat mak ngah untuk bersiap cepat2 untuk solat,hati mashitah begitu gundah utk memberitahu ayahnya tentang belakangnya itu.

Agaknya hati ibu yang memahami gelodak hati mashitah itu, akhirnya memberitahu ayah ngah tentang belakang mashitah yang kelihatan membonjol pada sebelah kanan itu.

“abah, tengokkan belakang itah tu jap bah. Mak nmpk pelik la.”

Segera ayah ngah memeriksa belakang anaknya itu. Ayah ngah menggunakan ilmu kepakaran yg dimilikinya sebagai dktor di sebuah klinik di Terengganu, kelihatan agak terkejut melihatkan belakang mashitah itu. Lalu berkata ayahnya pd ibunya sesuatu yg tidak d fahami oleh remaja yg baru memcecah 13 tahun ketika itu.

Kehidupan mashitah berlalu seperti biasa sehinggalah ayah ngah memberitahu supaya pergi membuat pemeriksaan di hospital. Hati gadis itu kembali bimbang untuk memikirkan ape yang sebenarnya berlaku pada dirinya.

Pada kawan2, mashitah berlagak seperti tiada apa2 yang berlaku tanpa ingin berkongsi rasa hatinya yang gundah gulana itu. Mashitah sendiri tidah tahu kenapa dia begitu berahsia tentang kesihatan dirinya itu.

Pada hari yang dijanjikan utntuk berjumpa ‘orthopedist’ Hospital Terengganu, ayah ngah terpksa mngambil mashitah dr sekolahnya untuk diperiksa. Pada mashitah pula, tindakan itu akan membocorkan rhsia kesihatannya itu. Maka dia membuat cerita bahawa saudaranya melahirkan bayi.

“nanti abah sy dtg nak ambik sy pegi hospital. Kakak saudara sy dh dpt baby. Hehehe, gembiranya saya..!!”

Namun, kata2 dari mulut, x melambangkan rasa hati… mashitah mula merasai debaran jantungnya kian kencang utnk menemui dktor pakar tulang itu. Maka 2 beranak itu pun berlalu untuk ke hospital untuk membuat pemeriksaan pertama.

Pada pemeriksaan pertama itu, X-ray dijalankan ke ats dirinya. Dan, tulang belakang mashitah di dapati membengkok. Sindrom itu dikenali ‘Thoracolumbar scoliosis’. Ayah ngah dn dktor itu bercakap2 mngenai sindrom itu tanpa di fahami mashitah sendiri. Maklum sajalah, apabila doctor sesame doctor, semestinya hanya akan bercakap mengenai sesuatu yang di fahami oleh golongan medic sndr.

Dan pemeriksaan itu di jalankan beberapa kali di hospital. Kadang2 d tempat berlainan. Ambil sampel darah, tekanan darah, X-ray dan macam2 lagi. Dan mashitah sndr trpaksa membuat cerita lagi setiap kali ayahnya dtg mnjemput dia di sekolah semata2 utk mnyembunyikan keadaan kesihatannye itu.

Suatu hari, ketika membuat pemeriksaan di hospital itu, dktor pakar memberitahu ayah ngah bahawa mashitah perlu di ‘operate’ utk membetulkan tulang belakangnya itu. ketika itu,mata mashitah melilau memerhatikan keadaan bilik pejabat dktor pakar tulang itu. Apabila mendengarkan perkataan ‘operate’ itu, mata mashitah segera menoleh ke arah dktor itu dan ayahnya. Menggigil hati mashitah ketika itu. Tak terbayang oleh nye betapa keadaan kesihatan nye seserius itu sehingga perlukan pembedahan utk membetulkan tulang. Dktor meminta ayah ngah memilih tarikh utk pembedahan itu. Dan ayah ngah memilih bulan 12 2002 yang baginya sesuai.

Di dlm kereta ketika ayah ngah memandu menghantar mshitah kembali ke sekolah, ayah ngah menerangkan apa yang sedang berlaku dan akan berlaku dgn tenangnya dlm bahasa yg mudah untuk d fahami remaja spt mashitah.

“itah, tulang belakang itah tu bengkok…. Terpksa d ‘operate’ utk betulkan balik. Pmbdahan tu nnti kat HUKM sana. Nnti kita trpksa fly ke sana utk mmbuat pemeriksaan di sana pula dn tentukan tarikh yg sesuai utk pembedahan tu.”

Namun ternyata dari raut wajah ayah ngah, mashitah tahu ayahnya sedang berat memikirkan tentangnya…

Hari itu mashitah murung sahaja memikirkan pembedahan yang akn dijalankan ke atasnya itu. Begitu kencang degup jantung nya itu.

Maka, mashitah menunggu hari yg akn menjadi sejarah dlm hidupnye sekeluarga dgn hati yang berat. Selalu hati trdetik, ‘kenapalah aku yg msti terpilih untk menerima dugaan besar ini…?’ pilu hatinya. Namun, di pujuk jua hatinya itu bahawa semua ini adalah ujian dr Allah, dn mgkin ade hikmahnya yg belum dia temui dr ujian ini.

Dalam menunggu hari yg mendebarkn nya itu, ada lagi beberapa perkara yang menjadi beban hatinya. Terasa begitu menyusahkn ibubapa nya apabila trpksa menghabiskan puluhan malah mugkin ratusan ribu ringgit bg menampung kos pembedahan itu. Saudara mara dan jiran tetangga yg selalu bertanyakan tentang pembedahan yang akn d jalankn dan terpaksa pula menyembunyikan perkara itu dr kawan2 baiknya sndr amat membebankan hati mashitah. Selalu tertekan apabila ditanyakan tentang pembedahan itu. Kerana bagi mashitah, usah lah menambahkan debaran hatinya lagi dgn pelbagai asakan dan pertanyaan ke atas dirinye.

Sehinggakan apabila saudara mara dtg bertandang ke rumah mereka sekeluarga, mashitah hanya bersalaman dr terus menghilangkan diri bg mengelakkan dirinya di asak soalan yang sama dan akan menambah gundahnya itu.Oh, cukup mendesak hati mashitah ketika itu!!

**********************

Hari2 itu terus berlalu dan berlalu. Raya menjelma lagi. Namun bagi mashitah raya kali itu amatlah tidak menggembirakn hatinya spt org lain. Debaran menunggu hari itu kian kencang lantaran kian hmpir pada tarikh yg akan mnjadi sejarah itu. Kunjungan saudara mara bersama soalan2 sama mereka tentang ‘PEMBEDAHAN’ itu amat menyesakkan nafas mashitah dan itu menambahkan ketidak gembiraan mashitah melalui bulan Syawal mulia tahun itu.

Bulan disember tiba juga akhrnya…. Namun, takdir Allah menentukan segalanya. 5 org dr 6 org beradik keluarga itu termasuk mashitah di serang demam denggi kerana wabak denggi yang sedang melanda kampung mereka ketika itu.

Lalu ayah ngah menelefon pihak HUKM untuk meminta untuk menangguhkan tarikh pembedahan itu kerana dibimbangi memudaratkan. Bagi mashitah pula, dia sndr pening utk memilih ‘gembira’, ‘lega’, atau ‘terkilan’ sebagai rasa hatinya ketika itu kerana penangguhan itu. Gembira dan lega kerana tak perlu di bedah dlm masa trdekat itu. Terkilan dan sedih pula kerana trpaksa menunggu lagi.

Lalu pembedahan d tangguhkan sehingga bulan 2 2003. kata ayah ngah, kalo d lmbt2 kan lagi, mungkin berisiko, kerana keadaan tulang belakang mshitah yang semakin membengkok d bimbangi akan mengepit sarafnya sehingga sakit utk berjalan. Tulang rusuk yg semakin berkembang yang tidak sejajar seperti normalnya remaja lain, mungkin akan mencucuk organ dalaman. Maka, pembedahan terpksa di jalankan pada tahun itu walaupun tahun itu adalah tahun genting mashitah yang akn menduduki PMR.

Bulan Februari 2003 tiba juga akhrnya. Cuti selama lbh kurg semnggu d ambil bagi memberi laluan utk menormalkan kembali tulang belakangnya. Dan dia mula berfikir untuk mncari alasan agar dpt terus merahsiakn perkara itu dr kwn2 dn guru2.

“nnti sy pergi KL tau. Sepupu sy kawen bulan 2 ni. Korg jgn rndu2 sy nnti eh. Hahaha” mereka bergelak ketawa spt biasa kerana tidak menjangka sesuatu yg berlainan dr biasa.

Sebenarnya cerita tentang sepupunya yang berkahwin itu mmg benar, Cuma dia sengaja tidak men’spesifik’kan tarikh yang sebenar agar dia tidak lagi terus-terusan berbohong pd kwan2 nya.

Rahsia yang d benteng oleh mashitah dr kawan2 dan guru2 nya sndr akhirnya terbongkar jua… apabila mashitah bersama ibubapa nye terbang ke kuala lumpur, guru kelas yang menerima surat meminta cuti itu meminta supaya semua mendoakn keselamatan mashitah yg akan mnjalani pembedahan besar di HUKM. Kesemua ahli kelas itu begitu terkejut mendengarkan perkhabaran tersebut. Lebih2 lagi kwn2 yang rapat dgn mashitah.

Rahsia yang bukan lagi rahsia… Kerana bukan pngumuman terhadap kelas itu sahaja, bahkan guru sekolah itu membuat pngumuman bg seluruh sekolah itu. Oh, sia2 sahaja rhsia yg disimpan rapi oleh mshitah selama hampir 3 tahun itu. Malangnya…

Tiba di kuala lumpur, mashitah bersama ibubapanya dan neneknya segera ke HUKM dn mashitah d tempatkan d wad wanita. Ketika itu asar sudah lama berkumandang dan mashitah yg belum lagi solat tidak pula d benarkn utk keluar wad bg menunaikan solat d msjid berdekatan apabila sudah membuat pndaftaran sebagai pesakit. Maka terpksa lah mashitah mncari sndr ruang utk solat d wad itu.

“mkcik, kt mana tempat utk solat kt sini? Sy xtau la mkcik…” Tanya mashitah pd seorg wanita berusia lewat 40an yg juga slh seorg penghuni wad itu. Mkcik itu kelihatan sihat pada pndangan mashitah

“alaaa,, kita kan sakit. Tak perlu la lagi solat. Nanti dah sembuh, kita qada’ la balik. Hm, kat sana kot tempat nk solat agkanya.” Ujar mkcik itu seraya menunjukkan jari ke arah satu bilik kosong di dlm wad itu.

Terkedu mendengarkan jawapan mkcik itu, lalu dia beredar utk menunaikan solat. Tersengih dia memikirkan jawapan makcik itu tadi. Malam itu, ibu bapanya dtg dari rumah sewa sementara ututk menemani mashitah. Bermula pada petang itu, yg bertarikh 23 februari 2003, mashitah di arahkan utk berpuasa sehinggalah tiba saat pembedahan.

Malam itu, mak ngah menemani mashitah tidur dalam wad awam itu. Mk ngah menghamparkan alas d atas lantai wad itu, dan melelapkan matanya. Nyata sekali dia penat lantaran perjalanan jauh itu. Namun ade mata yg tidak dapat tidur memikirkan hari esk. Lalu mashitah menjenguk ibunya.

“kesian mak….” Tercetus hati kecilnya melihat ibunya berbaring tidur di atas lntai beraslas kan alas itu. Begitu besar pengorbanan seorang ibu trhadap anaknya. Sayu hatinya melihatkan sekujur tubuh terlena si samping katil hospital itu.

Keesokan harinya, mashitah d kejutkan seawal pagi utk solat subuh. Lalu menyalin pkaian utk pesakit hospital itu. Dan mengejutkan mshitah apabila dia adalah pesakit pertama pada hari itu yg akn dibedah. Pukul 8 pagi! Ayah ngah dtg mendekati mashitah dan melabuhkan punggung di sebelahnya.

“itah takut ke…? Tak yah la takut ye?” seperti seorang ayah yang sedang memujuk anak nya yang sedang menangis.

“tak de lah. Itah tak takut pun. Tak sabar ada lah!”

mashitah segera sembunyikan rasa hatinya yang sebenar utk menyedapkan hati ibubapa dan neneknya yg berada di situ. Sekaligus menyedapkan hati nye sndr. ‘tak sabar utk cpt sembuh supaya dpt pulang cepat2’ getus hati nye.

Mereka yang mendengar hanya tersenyum kelegaan smbil mengusap lembut mashitah. Tak lama selepas itu, seorang jururawat memberi 1 persalinan untuk mashitah sebagai pkainnya ketika pembedahan nnti. Segera mashitah mnyalin pkaian itu tanpa menghiraukan perasaan gerunnya.

Penyorong pesakit sudah bersedia menanti utk mnyorong mashitah ke dewan pembedahan. Penyorong yang agk tggi itu memaksa mashitah memanjat utk mendudukinya.

“alamak,tingginya! Camane nk pnjat ni kak? Kena baring atas ni ke kak?”

Jururawat yang ada d situ tersyum mengangguk melihat telatah remaja itu. Apabila mshitah sudah pun bersdia di atas pnyorong itu, dia di sorong ke dewan pembedahan di ikuti oleh ibubapanya di samping yang menemaninya hingga ke pintu dewan bedah. Sampai d pintu masuk dewan bedah, jururawat yang bertugas memeriksa fail mashitah dan melakukan perkara yg perlu. mk ngah ketika itu sudah berlinang air matanya mengenangkan anaknya itu yg terpaksa di serahkan kpd tggungjwb dktor. Mashitah cuba berlagak seperti biasa dan mengeraskan hatinya utk tidak menangis dan takut.

“itah, mak Cuma boleh teman itah smpai sni je. Sekarang mak serahkan itah pada dktor kat dalam tu. Doa banyak2.. mintak pada Allah moga di selamatkan segalanya… pnjang umur, kita jmpa lagi…”

Mak ngah segera mncium anaknya itu. Mashitah terkesima mndengar kata2 ibunya itu. Seraya segera menyalami kedua ibu bapanya itu. Kepura-puraan nya utk menahan tangis tidak dapat membantu, kerana akhirnya mashitah menangis tersedu-sedan!

“mak, abah, doakn itah selamat… itah mintak maaf segalanya dan halalkan mkn minum itah selama ni..”

Babak memilukan itu hanya di pandang sayu oleh jururawat yg bertugas, kerana masing2 faham, ape saje blh berlaku di dalam bilik bedah itu. antara hidup atau mati, semuanya ketentuan Allah…

Lalu, mashitah di sorong memasuki dewan bedah itu, dan sedu-sedan nye kian kuat apabila kelibat mak dan abahnya kian menghilang. Entah ade entahkan tidak peluang utk dia kembali menatap wajah2 itu.

“adik, jgn la nangis dik..” jururwat itu memujuk.

Di dalam dewan bedah itu, kelihatan beberapa pesakit lain di atas katil sorong menunggu masa utk d bedah. Tak lama selepas itu, katil mashitah d sorong ke dalam sebuah bilik bedah. Sempat juga mashitah melihat2 alatan canggih yg tidak pernah di lihatnya sebelum itu sebelum matanya terpejam dgn sndr apabila ubat pelali mula memberikan kesan…..




[sambungannye pada m/s strusnya]
[b]
[i][d copy paste kan dr slh seorg pemblog. dh mtk halalkan dah....huhuhu]
study
Back to top Go down
View user profile
pensel biru
Viewer
Viewer


Number of posts : 24
Points : 0
Registration date : 2007-12-17

PostSubject: Re: Diari Seorang Pesakit (1)   Sun Feb 10, 2008 4:00 pm

[sambungan dr m/s sebelah]

[You must be registered and logged in to see this image.]

“kat mana ni kak? Dh siap ke?” Tanya mshitah pada slh seorg jururwat yang ade di situ. Dia cuba utk menggerakkan badan, namun sia2.

‘aku ni dh siap di bedah ke belum sebenarnye? Kenapa terasa ngilu je kt belakng ni? Ya Allah, sejuknya…’ hatinye berbisik sendiri. Dia menggerakkan kakinye yang di selimuti selimut itu.

“adik dh siap dh dibedah.” Ujar salah seorang jururwat di situ.

Alhamdulillah……

“kak, sy nak air. Haus lah….” Terasa kering kontang tekaknya. Lalu jururwat itu menyuapkan beberapa teguk air kepada nye. Oh, bukan seteguk! Bahkan x smpai pun seteguk! Sekadar utk membasahkan tekak saja.

“kak, sy nk air lagi….” Jururawat terus mnyuapkan air itu. dan ia nya berlaku berulang kali apabila mshitah meminta air.

“adik, sebenarnye, adik tak boleh minum air lg, nnti muntah”

Lalu, mashitah kembali memejamkan mata kerana kesan ubat pelali itu yang masih berbaki. Mashitah di sorong ke wad asalnya kerana keadaannya yg sudah stabil tidak memerlukan dia d tempatkan di ICU. Kata ibunya, pembedahan itu mengambil masa lbh kurg 6 jam. Oh, kasihan ibu bapa mashitah yg mnunggu penuh debaran d pintu dewan bedah selama itu!

Setelah beberapa sejenak, mashitah sedar dari lenanya itu dan melihat ibunya berada di sisi.

“mak, abah mana?” “abah pegi solat jap..” ujar si ibu smbil memandang lembut si anak. Syukur si ibu tak terkata melihat anaknya kembali membuka mata.

Dilihat, terdapat 1 salur wayar yg menyambungkn 1 beg yg berisi darah dgn belakangnya. “mak, wayar ni utk ape?” Tanya mashitah spt kanak2 yang ingin bermanja.

“oh, itu la wayar yang salurkan darah yg ade kt blakang itah tu ke beg tu. Kalo x buat mcm tu, nnti darah bekas pembedahan tu xdpt mengalir keluar” terang si ibu smbil melihat wayar yg berselirat di badan anaknya. Akur si ibu dgn ketentuan Illahi…

Pada hari pertama segalanya berjalan lancar. Para doctor sentiasa memantau perkembangan. Mak ngah, pak ngah dan nenek berselang seli menemani mashitah. Pelbagai kerenah org si sakit trpaksa di lalui mereka. Kasihan… salah satunye, apabila mashitah ingin membuang air, trpksa mnggunakan tnda sakit kerana tidak mampu utk bgun sekalipun. Amat leceh…

Tiba giliran si nenek menjaga si cucu. Oh, kasihan keduanya. Seorang sakit perlukn pertolngan, seorg lg tak tahu ape yang perlukan di lakukan.. ‘oh nenek….’ Keluh hati mashitah. Namun tetap bertrima kasih menemani dia di hospital yg boring itu! doctor yg bertugas sentiasa memantau perkembangan mashitah.

“nasib baik doktor2 ni hensem.. hehehee” nakal betul gadis itu.

*******************

Haru kedua.

Nampaknya ada sdikit masalah pada luka pembedahan di belakang mashitah apabila dktor membuat pemeriksaan mendapati luka pembedahan itu yang seakan bernanah. Dan dktor segere mengambil langkah2 yg sepatutnye bagi mngelakkan keadaan mnjadi lbh teruk. Dan akhrnya, ia Berjaya di atasi.

Tengahari itu, mashitah di bawa ke bilik x-ray utk pemeriksaan lanjut. Ketika disorong ke blik x-ray itu, menangis mashitah menahan sakit apabila gegaran2 berlaku ketika di sorong. Sudah lah menahan sakit ketika disorong, perlu pula menunggu giliran utk di x-ray. Melihatkan mashitah yg tidak henti2 menangis menahan sakit, jururrwat yg bertugas meminta supaya mendahulukan mashitah untuk di x-ray. Tiba masa utk di x-ray, mashitah di pindah pula keatas meja x-ray. Pemindahan dilakukan tnpa mashitah dpt berbuat apa2. Sakitnya yang dirasa hanya Allah yang tahu. Menangis lagi gadis itu…

Selesai sesi x-ray, mashitah kembali disorong ke wadnya. Gegaran berlaku lg,sakit menimpa lagi dan air mata tumpah lagi…. Sesampainya dia pada katil asalnya, terus dia terlena keletihan lantaran menangis menahan sakit.

Waktu berlalu dan terus berlalu..ape yang dibuat mashitah? Oh, sungguh bosan kehidupan hospital ini baginya. Lalu meminjam komik dari slh seorg pesakit disitu. Sambil itu bersembang2 bersama makcik2 yg juga mnjadi penghuni wad itu sepertinya. Makan, bersembang spt org dewasa, dan tidur. Itulah rutin hariannya ketika itu kerana dia langsung tak dpt bangun dr katil.

Waktu makan, dia mkan, tapi akhrnya tidak berselera dan hanya menjamah sedikit sja makanan yg disediakan. Bosan betul asyik mkan bnda yg sama.. lalu dia tidur. Terjaga dia dari lena yang pnjg itu, dilihat ibunya ada di sisi sedang ramah bercakap dgn seorang penyapu lantai di wad itu.

“budak ni kuat! Tak merengek spt pesakit2 lain. Senyum aje memanjang.” Penuh semangat mkcik itu bercerita. Menurut ceritanya itu, seminggu sblm mashitah dimasukkan ke hospital, terdapat pesakit yg 2 tahun tua dr mashitah yg menjalani pembedahan yg sama spertinya.

“asyik lah nak merengek. Budak ni bagus lah tak menangis2..” tersengih mashitah apabila dipuji begitu.

Tak lama selepas itu, terdapat skumpulan doctor2 pelatih yg dtg mendekatinya.

“adik, abang nk Tanya soalan ni, adik pilih antara 1,2,3,4,5 ye? 1 plg sakit, 2 sederhana, 3 bla blab la bla…..” mashitah hanya akur sahaja pada permintaan itu.

“apa yg adik rasa sekarang pada belakang adik? Sakit tak? 1? 2? 3? 4? 5?” sangat rendah dan lembut nada yg diguna.

“ermm,2.” berfikir sejenak lalu mnjawab. “3” jwab dia lagi apbila d Tanya soaln berikutnya.

Sesi itu berterusan selama beberapa minit. Tak lama selepas itu sekumpulan dktor2 muda yg lain dtg lagi mendekati dia dan ditanyakan soalan yang sama. Bosan apabila perlakukan begitu. Mahu saja dia berkata utntuk tidak mahu menjawab. Namun memikirkan nnti dikatakan tak bekerjasama, dia menjawab juga pada pertanyaan si doctor. Bukan sekali dua kumpulan2 itu dtg bertanyakan soalan yg sama, malah berkali2 setiap hari yg menyebabkan mashitah mula naik bosan.

“3”. “4.” “3.” Selamba dia mnjawab apabila di ajukan soalan kpd nya sambil menarik muka. mungkin pada usia spertinya, dia tidak nmpk bahawa silapnya perbuatan itu pada pelatih2 itu. mereka hanya lah membuat ape yg patut utk mereka belajar. Kata seorg mkcik, kes spt mashitah itu, jarang saja berlaku, maka pelatih2 itu semua menyerbu mashitah untuk mengkaji tentang kes itu.

Hari berikutnya, dktor yg merawatnya mngarah dia untk melakukan senaman ringan pada kaki dan tangan yg semakin lemah lantaran trlalu lama berbaring.

Waktu terus berlalu…. Mashitah banyak melihat erti kehidupan sebagai seorang pesakit. Melihat seorg pesakit India yg tak habis2 menyalahkan takdir, bising dia bercerita tentang kemalangan yg dialamai kpd semua org di situ dan org yg melawatnya. “oh, bising betul!”. kemudian melihat pula dia pada seorang belia puluhan tahun yg terbaring pada katil akibat kemalangn, tekuknya patah. Namun ahli keluarga tiada di sisi kerana dia yg ditemui pengsan dan tak dapat untuk dihubungi ahli keluarganya. Setelah seharian pengsan, barulah dia sedar dan ahli keluarganya Berjaya di hubungi.

Depan, kanan, kiri, semuanya menanggung sakit yg berlainan. Semuanya diperhatikan mashitah. Terhibur sedikit hatinya melihat gelagat2 manusia sejagat. Keadaan itu terus berlalu,dktor pelatih yang dtg, dan mashitah membuat muka sprti lazimnya. Dktr yg merawatnya pula mengajarnya brsenam. Dan perkembangan yg menggembirakan semua org apabila dia berdaya untuk duduk tanpa baring lagi.

Hari keempat, dktor memberikan dia tongkat kaki 4 untuknya berlatih berjalan. Maka, berjalanlah dia seperti bayi yang bru pndai berjalan. Satu-satu dgn lambat2…namun itu sudah ckp gmbirakan hati nya!

Hari kelima, dia dibenarkan pulang apabila perkembangan nya mengizinkannya utk berbuat bgitu. Lalu ayahnya menguruskan dia untuk terbang pulang ke Terengganu bersama neneknya. Manakala ayah dan ibunya menaiki kereta mereka pulang ke Terengganu.

Di KLIA, terjadi pula sesuatu yg di luar perancangan apabila setelah penat menunggu dan menunggu, entah bagaimana, terlepas pula waktu untuk berlepas. Maka terpksa mereka mnunggu lagi kerana tiket yg terpaksa ditunda akibat terlepas penerbangan yg asal. Keadaan kesihatan mashitah yg masih kurang stabil untuk berdiri lama agak membimbangkan. Lalu neneknya segera mencari ubat yang untuk mengurangkan rasa hendak pitam mashitah akibat terlalu lama berdiri.

Selepas beberapa jam, mashitah di ajak neneknya ke surau di KLIA dan di sanalah dia dpt merehatkan belakangnya dengan berbaring di lantai surau itu. Terasa hilang sengal2 belakangnya akibat pembedahan itu.

Selepas beberapa jam menunggu waktu penerbangan yg seterusnya, akhirnya dpt la juga mereka menarik nafas lega setelah berada di perut kapal terbang AirAsia. Sepanjang penerbangan itu, mashitah byk berdiam diri saja memikirkan apa yang telah berlaku pada dirinya itu.

Sesampai saja d lapangn trbang Terengganu, ibu dan ayah nya sudah siap sedia mnunggu.

“kenapa lambat sgt smpai tu? Bukan ke sepatutnya itah dan nenek yg smpai dlu? Abah naik kereta, itah fly. Risau kami dibuatnya.” Berkerut dahi ayah ngah. Lalu Mashitah menerangkan kepada keluarganya ape yang telah berlaku dan sempat juga dia mngadu mengatakan belakang terasa sengal2 dan ngilu.

Segera mereka memandu membawa pulang si sakit ke rumah. Sesampai saja di rumah, saudara mara yang mnunggu untuk melawat mashitah segera menghampiri mereka yg keluar dr kereta. Adik2 mashitah berlari2 mendapatkan kakak mereka itu.

“kak itah,sakit ke tak kena bedah?” “kak itah,kenapa kak itah dh jadi tinggi?” pelik adiknya itu melihat kakak nya yg sedang berdiri itu. bertuju-tuju soalan adik2 nya itu.

mashitah hanya tersengih saja mendengarkan pertanyaan adiknya itu. lucu betul baginya. Memang mashitah perasan ketika dia mula menapak di atas lantai selepas 3 hari terbaring selepas membetulkan tulang belakng itu, dia mendapati dirinya seperti org lain, berubah drpd seorg yg kecil molek menjadi seorang yg tinggi lampai. Syukur Mashitah tak terkata.

Saudara mara dan adik beradik mula bertanya itu ini kepadanya. Mashitah pun bercerita dengan penuh semangt apa saja yang di laluinya sepanjang berada di hospital.

Dktr HUKM yg merawatnye memberi tempoh cuti sakit selama 6 minggu. Maka, tinggallah mashitah di rumah ditemani neneknya bersama adik bongsu yg nakal yg ketika itu baru berusia 4 tahun ketika org lain keluar ke sekolah dan ayahnya ke klinik tempatnye bekerja. Nakal betul si adik hinggakan hampir dipanjat belakang si kakak yg sedang berbaring di atas kerusi.

“itah, jaga2 tu, nnti jad panjat belakang tu!” jerit nenek kebimbangan melihat telatah 2 beradik itu bergurau. Bimbang benar dia tentang kesihatan cucunya itu.

Setelah beberapa minggu berada di rumah, bosan mula terasa, memikirkan kawan2 yg sedang sibuk belajar utk menempuh PMR membuatkan dia tak senang duduk. Akhirnya dia mnyampaikan hasratnya utk memendekkan tempoh cuti sakitnya itu.

“kalau itah dah rasa sihat, tak mengapalah.. bagus lah tu…”

Keesokan harinya dia bersiap2 ke sekolah sprti lazimnya sbelum ini. Menaiki bas sekolah selama setengah jam sebelum sampai ke sekolahnya agak mnuntut kesabaran gadis itu kerana gegaran2 ketika dalam perjalanan yang menyebabkan dia kesakitan pada bahagian yang dibedah itu.

Ketika menaiki tangga mnuju ke kelas, tiada seorang pun yg perasan tentang kehadirannya yg tunduk memandang lantai ketika berjalan d koridor. Sengaja dia mnyembunyikan wajahnya utk membuat kejutan terhadap kawan2 nye.

“itah!! Awk dh datang sekolah…!!” jerit shuhada yg kebetulan ternampak kehadirannya itu. terkejut mashitah mndengarkan jeritan kawannya itu.

Terus semua kawan2 sekelasnya meluru mndapatkan mashitah dan bertanyakan khabar tentang dirinya. Namun kawan2 rapat nya kelihatan agak terasa. Sudah lah merahsiakan tentang kesihatannya, tidak pula memaklumkan akn kedatangannya pd hari itu. namun akhirnya kawan2 nye menerima juga alasan mashitah kenapa dia trlalu berahsia tentang itu. faham akan tentang situasi mashitah yang tak ingin orang tahu mengenai perkara yang dianggapnya rahsia itu.

“knape awk nmpk semakin tinggi ni? Hairan betul saya..!”

“hahaha, itu lah.. dktor btulkan tulang belakang hari tu la..”

“pasni nk pegi jmpa dktr tu jgk la. Nk mintak dia tmbhkan tulang aku. Kasi tinggi skt!”

“hahahahahhah” tergelak mereka mndengarkan selorohan itu. ada jugak yg trfikir sperti itu.

“cepatlah itah cerita kt ktorg camane masa kna operate. Sakit eh?”

“alhmdulillah sy masih boleh lihat dunia ni. Banyak bnda yg saya dpt dr pngalaman sy ni. Betapa kesihatan itu sgt penting! Hanya org yg sedar saja yg tahu betapa perlunya kita bersyukur tau.”

Mereka yg mendengar mashitah bercerita mengangguk2 tanda setuju. Mashitah tersenyum cuma melihatkan itu.

[d copy paste kan dr seorg pemblog. dh mtk halal dah... huhuhu]
study
Back to top Go down
View user profile
lu'lu'



Number of posts : 4
Age : 28
Location : Misr
Points : 0
Registration date : 2007-12-17

PostSubject: Re: Diari Seorang Pesakit (1)   Sun Feb 10, 2008 9:59 pm

waaahh... what an interesting story, sangat suke saye.. ehe.. mabruk alaik..
Back to top Go down
View user profile
heart
Guest



PostSubject: salam   Fri Mar 26, 2010 12:47 pm

pensel biru...macam mana keadaan awk skrg? saya pn mengalami masalah yg sama..tp memikirkan kos rawatan n mcm2 lg buat saya berat nk g hospital...
Back to top Go down
Castello
Viewer
Viewer


Number of posts : 5
Age : 23
Points : 5
Registration date : 2009-12-17

PostSubject: Re: Diari Seorang Pesakit (1)   Sat Mar 27, 2010 2:51 am

kita sentiasa sihat........sampai terlupa nikmat sihat.
Alhamdulillah
Back to top Go down
View user profile
hasanbana
Team Member
Team Member


Number of posts : 41
Location : moonlight
Points : 78
Registration date : 2008-01-04

PostSubject: Re: Diari Seorang Pesakit (1)   Sat Mar 27, 2010 5:22 am

best2 cite
Back to top Go down
View user profile http://www.mutiarapermata.blogspot.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Diari Seorang Pesakit (1)   Today at 7:18 pm

Back to top Go down
 
Diari Seorang Pesakit (1)
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
 :: Karya atau Artikel anda .. :: Hantar disini...-
Jump to: