HomePortalCalendarFAQSearchRegisterMemberlistUsergroupsLog in
Navigation
 Portal
 Index
 Memberlist
 Profile
 FAQ
 Search
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 177 on Mon Jul 26, 2010 8:41 pm
Latest topics
» Tahun 2 Perubatan
Tue Oct 30, 2012 11:42 pm by Hangen

» BERAS PCM... dapatkan dari Unit Ekonomi sekarang!~
Tue Jan 04, 2011 7:21 am by Nour El

» Promosi VOIP Super Duper Deal!!~
Tue Jan 04, 2011 6:59 am by Nour El

» AJK/Wakil Jualan Unit Ekonomi 10/11
Wed Dec 15, 2010 5:27 am by Castello

» Qillerk's VoIP~ just for you..<3
Wed Dec 15, 2010 1:10 am by Nour El

» aku ingin menangis
Mon Dec 13, 2010 1:07 am by hasanbana

» semangat belajar dan semangat juang
Fri Dec 10, 2010 9:52 pm by hasanbana

» Siri Aku Berkenalan Dengan Jin (Final)
Thu Nov 11, 2010 4:42 pm by budak baik

» Apa hukum pakai pendakap gigi? Adakah ia sama seperti mengubah kejadian ALLAH seperti tatoo?
Wed Nov 10, 2010 8:15 am by hambaAllah

» Senarai Barang-barang jualan Unit Ekonomi
Wed Nov 03, 2010 1:42 pm by mencari_maksud

Top posters
Nour El
 
Allotropic
 
budak baik
 
meteorex
 
satudua
 
upp_pcm
 
izzati.abdullah
 
hasanbana
 
goLLacaSe
 
kokkunkap
 
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
December 2016
SunMonTueWedThuFriSat
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
CalendarCalendar

Share | 
 

 Belajar dr Pengalamn & PEngajaran ,hIdup Sekadarnya shj Utk Mncari ILmu

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Nuursufi
Guest



PostSubject: Belajar dr Pengalamn & PEngajaran ,hIdup Sekadarnya shj Utk Mncari ILmu   Sat Jan 03, 2009 11:41 pm

Assalamualaikum utk suma shbat yg sudi utk melayan sebentar kisah yg ingin sy kongsikan dsini..skadar utk peringatan bersama..1stly izinkan sy utk berbicara scra x formal dgn korang suma ya..
terus menjurus kpd apa yg sy nak highlightkan kat cni..sbnrnya ia berkaitan dgn isu student mnsurah yg dlm fatrah mncari umah tme cti summer ari tu (sem lepas).aik knapa tba2 sentuh isu lma?..x pa la kmgkinan boleh bg peringatan bg kita lepas2 ni..sy x nak menuding jari mna2 pihak..tapi byk skli sampai ke telinga ;ada yg nak umah yg mcm tu la..mcm ni la..sumanya menjurus kpd thap keinginan msg2..umah yg perfect,cantik,..tapi x kisah dah harga umah brapa..1000 lbih ke atas dah dianggap biasa..(tapi skrg x leh nafi dah..harga umah kat cni dah biasa 1000 lebih kan?"x kisah la kna harga brapa tapi,asalkan kami puas hati..tu duit mak bapak kami..apa nak dkisahkan??"myb ada dikalangan kita yg ckap mcm tu kan..apapun btul x kalau sy katakan (mostly student skrg nak hidup senang,hidup mewah hgga lupa diri mereka berada kat mna skrg).???
Sedihnya hati ini bla ada salah sorang kawan sy mengatakan.."x pa la umah jauh skit dr gamaah,jauh dr klas agama..tp rasa dh selesa sgt..umah sy lbih elok lg klu nk dbanding dgn umah kwn2 len" sumanya nmpak bnda dunia...itulah yg mybbkan rasa terpanggil sgt nak kongsikan kisah pengalman sendiri,n kenalan sy yg len tentng kehidupan sepatutnya bg kita yg bergelar student..sbg penuntut ilmu..lbih2 lagi d bumi anbiya' ni,bumi nabi Musa..

Pertama-tamanya sy bersyukur sgt dpt studi kat cni..d perlembahan nil..beruntungnya kita dpt study kat cni..ya lah..bumi nabi Musa alaihissalam,bmi para ulama' para auliya'..bumi pnuh barakah,bumi pnuh dgn ilmu agama..bumi yg melahirkan tokoh2 a'lim ulama,ilmu agama..ilmu tibb..kan??tapi teringat jga sy kpd kata2 seorg ustazah b4 dtg cni,"mesir ni Syaitannya lebih besar berbanding msia,buminya,bumi anbiya',pilihlah yg terbaik demi mncri redha Allah'..bla drenung.. btul kta2 ustzah tu,,kat cni jgalah ada NABI MUSA.kat cni jgalah ada FIRAUN..ada baik ada buruk..ada malaikat ada syaitan..kita nak ikut yg mna??tpuk dada suci..fikirlah dgn mata hati..mka pilihlah dgn iman..itu skdar intro utk ksah sy.

LET ME STARTED!! PENGALAMAN MENDEWASAKAKAN KAMI..KEPAHITAN MENGAJAR KAMI ERTI HIDUP

rentetan drpd apa yg sy coretkn di atas..dharap sgt pengalaman kami yg setahun jagung yg putik cuma Di BUMI ARDUL KINANAH ni dpt djadikan pengajaran bersama..
utk pengetahuan korang,sy & kwn2 yg len smpai dbmi msir ni pd 22 september .msa kami sampai..kami transit umah negeri(bakan) d cairo..mmg spnjg d cairo lbih kurang 2 bulan (b4 kmi di tempatkan ke cawangan uni msg2) byk kami dpt (smthing) ,blajar hidup utk bersederhana ..hidup berpada2 (QANAAH)..byk sgt ujian dtg bertalu2..tapi akak2 slalu berpesan..sni kan MESIR klu dlm bhsa arab ada 3 huruf ( MIM-MUSIBAH....SHOD-SABAR...RO-REDHA..)..bla dtimpa musibah..jgn mengeluh..just cba bersabar..& redha sungguh2 kat ALLAH..akak2 slalu jgak pesan..adik2 kna jga mulut kat cni..bumi barakah..mulut jgn celupar..bumi ardul kinanah..kdg2 atas kuasa Allah..akan berbalik kat kita..subhanallah..mmg btul terjadi dklngan kitorang..(tapi kna percya suma atas kuasa ALLAH)...korang tau x..salah ckap mengarut skit..terus kna musibah..kdg2 apa yg diimpikan..tba2 rasa nak mkn apa2...masyallah tba2 ada rezeki dpt mkn bnda yg hajatkan..itulah mesir..bukan sebarangan tempat.

Apa kaitan pulak cerita yg sy bwa ni dgn tjuk yg dperbincangkan? d kalangan kmi yg dtg mesir..ada jga dklangan kitorang yg loaded..yg berada..
masa kitorang transit kat umah bakan..Ya Allah! kat stulah kami knal bararih pijat kecil..abih kaki kna bararih..naik gatal2..kat stu jgak kmi berkawan sama lipas2 yg byk (kat dpur terutamanya)..nak mkan pun x lalu..sy x berniat nak mengatakan teruknya bakan kitorang..tapi inilah yg menguji kami suma..baru je sampai mesir..ingtkan sampai2 dpt tinggal di rumah yg selesa..tapi sebaliknya..boleh x imagine lbih kurang semggu kami tidur lbih kurng 7 org sebilik..(sempit je space utk tidur ramai kat ats tilamyg dihampar kat atas lantai).mmg ramai dkalangan kmi yg mengeluh..ada yg mengadu kat mak kt msia la..x tahannya..bru sampai diuji bgini rupa..
ada dklangan kami yg nmpak kbendaan,mengeluh,mengata..tapi akhirnya...mmg Allah sayangkan kami..ditunjukkan sgera musibah utk kami stu persatu(x usah utk sy bgtau) tapi amat perit hgga kami menangis,hanya mgharapkan Allah..dgn masalah nama x naik di uni..sdgkan yg len dah blajar ..ulang-alik selesaikan masalah nma d safarah..hgga ada yg nak tukar program ..tp kami dah x kisah suma kkurangan yg ada..apa2 yg kami dpt lpas tu..kami redha..alhamdulillah..mmg btul-btul ujian itu mndidik kami..mngajar kami erti hidup di bumi barakah ni,perlu besederhana slalu..jgn terlalu memilih itu ini mengikut khendak kita..tapi kena terima seadanya..walau kita mampu..walau kita sekaya mnapun..tapi berpada-padalah ,jgn lupa diri hgga ke satu tahap Allah akan uji kita dgan kmiskinan..musibah..sbb lupa padaNYa yg memberi rezeki..nikmat harta dunia utk kita.Yg mak bapak kita punya pon..Semuanya milik-NYA..Sbg teladan..bkan nak memuji shbt sendiri..tapi sy bersyukur sgt..shbt sy (anak org terhormat jgk)..pdhal mmpu je nk hidup mewah..tapi dgn skap bersederhananya..low profile..boleh je hidup dlm umah yg smmgnya jauh dr level (kita kata nak selesa),x 'mengejeh' pon,x mengeluh pon,hgga x prcya dia rupanya ank org berada..

PENGAJARAN DRPD KISAH2 ALIM ULAMA' DLM MENUNTUT ILMU..jadikan pedoman..

Sy ada terbca stu novel karya HABIBURAHMAN EL-SYIRAZI (bekas mahasiswa al-azhar,cairo..pnulis novel ayat2 cinta) tajuknya Ketika Cinta Bertasbih..
utk pengetahuan..novel mmg byk bg motivasi..membuka minda ..tentang kepayahan & kegigihan hidup seorang mahasiswa al-azhar utk hidup dmesir..mmg byk pengajran n input yg kita boleh amik utk diaplikasikan dlm khidupan realiti kta.
Dlm novel tu..ada mngisahkan tntg padah seorang mahasiswa indonesia(x ingat dah nma wtak tu)..dia punyai sgala2galanya..suma keinginannya dpenuhi..walaupun seorng yg memiliki ilmu tg tinggi (agama)..ada master,ada pangkat,ada rupa,ada sgala-galanya..tapi dsbbkan hidupnya yg mwah slalu berada dtempat yg tinggi..x pernah rasa berada d bawah..hgga x mmpu utk org len mnandinginya..tapi akhirnya..dia duji dgn musibah yg x dsangka berlaku kpd seorg yg bergelar mahasiswa al-azhar yg berilmu agama tinggi..shgga dia jatuh terduduk..& mnyesal..rupanya mmg Allah nak dia kmbali sdar atas kemewahan yg melampau dlm hidupnya.tulah secebis kisah yg sgt2 perlu utk kita suma amik pengajaran..

Antara kisah yg dselit dlm novel tu..:
Kisah diriwayat oleh Imam Bakar bin Hamdan A-Maruzi bhw Imam Ibnu Kharrasy pernah bercerita:
"Demi mncari Ilmu.aku pernah meminum air kencingku sendiri sebyak 5 kali.ceritanya,swaktu sdg berjalan melintasi gurun pasir utk mndapatkan hadis,aku merasa kehausan luar bias tanpa ada yg dapat aku minum.Mka terpaksalah aku minum air kencingku sendiri.."

Cerita ibnu Hatim:
"Ketika sdg mncari hadis,keadaanku benar2menyedihkan..kerana tidak mampu membeli sumbu lampu,pada suatu malam aku terpaksa keluar ke tempat guard yg terletak d tepi jalan.aku belajar dgn mggunakan lampu penerang yg dipakai oleh tukang ronda.Dan terkadang tukang ronda itu tidur,aku mgantikannya meronda"

Kisah Imam Bukhari:
(tidak memiliki apa2) sampai pakaian pun x da shgga ia terhalang drpd menulis hadis.

Ulama' Besar seangkatan Imam Bukhari( Umar bin Hafesh Al-Asyqar) mengatakan:
"Selama beberapa hari kami tidak mndapati Bukhari mnulis hadis di Bashrah.Setelah dcari dimana2,akhirnya kami mndapatinya di sebuah rumah x berpakaian,ia sudah tidak memiliki apa2.
Atas dasar musyawarah kami berjaya mengumpulkan wang beberapa dirham,lalu kami belikan pakaian utk di pakainya..slanjutnya ia bersama2 kami lagi mneruskan penulisan hadis.(tertulis dlm byk kitab2 sejarah..datanya sahih)

Satu knyataan penting bhawa ulama' salaf mnganggap kemiskinan adalah teman akrab penting.Kemiskinan saat mnuntut ilmu harus bnar2 dinikmati,ada seorang ulama' menulis syair:

"Aku bertanya kpd kemiskinan,
dimnakah kamu berada?
ia mnjawab,aku berada diserban para ulama'
mereka adalah saudaraku,
yg tidak mgkin aku tinggal bgitu shj.bagaimna ia boleh melalaikan itu suma?"


Oleh itu para shabat..amiklah pengajaran bersma2 .selain drpd kisah diatas,byk lg kisah2 pengajran dlm Quran yg perlu kita amik.kisah Qarun ..kisah firaun sendiri.sumanya sbb harta..jd lupa diri..lupa Allah...sy skdar nak memperingatkan diri ini n sahabt2 suma,sbb kita kdg2 terlupa..rsa berada diatas je..hgga kita terlupa utk mlihat sahabat2 kita yg berada dbawah..klu ada terniat nak cari umah..rujuklah UNIT PERUMAHAN PCM..utk jga standard harga umah kat cni..utk maintain rate harga umah..utk pelapis2 kita juga..~
INGATLAH ISLAM SUKA KPD BERSEDERHANA DLM SUMA HAL..JADI TEPUKLAH DADA SUCI,FIKIRLAH DGN MATA HATI,PILIHLAH DGAN IMAN..HIDUP BERSEDERHANALAH SEBAGAI PELAJAR...

...HAMBA ALLAH
..........SAMA-SAMA MUHASABAH DIRI KONDISIKU SKRG..TERLALU SENANGKAH?HINGGA TERABAI HAK SAUDARA KITA YG LEBIH MEMERLUKAN ..DERITA..SEMUA KEKAYAAN HARTA ADALAH MILIK NYA..SAMA2 HIDUP DGN SEADANYA BUKAN SEBERADANYA sebagai student yg hanya ingin mncari ilmu dunia & akhirat dbumi ANBIYA'...wallahua'lam
Back to top Go down
 
Belajar dr Pengalamn & PEngajaran ,hIdup Sekadarnya shj Utk Mncari ILmu
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
 :: Karya atau Artikel anda .. :: Hantar disini...-
Jump to: