HomePortalCalendarFAQSearchRegisterMemberlistUsergroupsLog in
Navigation
 Portal
 Index
 Memberlist
 Profile
 FAQ
 Search
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 177 on Mon Jul 26, 2010 8:41 pm
Latest topics
» Tahun 2 Perubatan
Tue Oct 30, 2012 11:42 pm by Hangen

» BERAS PCM... dapatkan dari Unit Ekonomi sekarang!~
Tue Jan 04, 2011 7:21 am by Nour El

» Promosi VOIP Super Duper Deal!!~
Tue Jan 04, 2011 6:59 am by Nour El

» AJK/Wakil Jualan Unit Ekonomi 10/11
Wed Dec 15, 2010 5:27 am by Castello

» Qillerk's VoIP~ just for you..<3
Wed Dec 15, 2010 1:10 am by Nour El

» aku ingin menangis
Mon Dec 13, 2010 1:07 am by hasanbana

» semangat belajar dan semangat juang
Fri Dec 10, 2010 9:52 pm by hasanbana

» Siri Aku Berkenalan Dengan Jin (Final)
Thu Nov 11, 2010 4:42 pm by budak baik

» Apa hukum pakai pendakap gigi? Adakah ia sama seperti mengubah kejadian ALLAH seperti tatoo?
Wed Nov 10, 2010 8:15 am by hambaAllah

» Senarai Barang-barang jualan Unit Ekonomi
Wed Nov 03, 2010 1:42 pm by mencari_maksud

Top posters
Nour El
 
Allotropic
 
budak baik
 
meteorex
 
satudua
 
upp_pcm
 
izzati.abdullah
 
hasanbana
 
goLLacaSe
 
kokkunkap
 
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
December 2016
SunMonTueWedThuFriSat
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
CalendarCalendar

Share | 
 

 PERUBATAN Cawangan Mansurah Yang Bermuka-muka?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
AuthorMessage
c's
Guest



PostSubject: Re: PERUBATAN Cawangan Mansurah Yang Bermuka-muka?   Fri Apr 03, 2009 11:03 pm

haih.. link x keluar mls nk edit..

xpun jdi ler macam iskandariah.. bz dgn B.O.O.M nye..

jgn berdebat byk2.. xbek utk kesihatan iman

selamat~

[entah2 bkn org pcm pn yg berdebat nih.. haih~]
Back to top Go down
muslim_world212



Number of posts : 3
Points : 4
Registration date : 2009-03-30

PostSubject: Re: PERUBATAN Cawangan Mansurah Yang Bermuka-muka?   Fri Apr 03, 2009 11:52 pm


Kenyataan Rasmi Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA-Mesir) Berkenaan Isu Dakwaan-Dakwaan Tertentu Terhadap ISMA-Mesir

Oleh: Jawatankuasa Pusat ISMA-Mesir



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Baru-baru ini, pihak Jawatankuasa Pusat ISMA-Mesir telah dimaklumkan tentang beberapa dakwaan terhadap ISMA-Mesir yang telah ditimbulkan pada tarikh 29 Mac 2009 oleh beberapa individu dalam bentuk tulisan di ruang forum maya yang dikendalikan oleh Persatuan Perubatan Cawangan Mansurah.

ISMA-Mesir sangat prihatin terhadap perkembangan ini dan memandang serius terhadap dakwaan-dakwaan yang sebenarnya ditujukan secara khusus kepada penggerak dan ahli ISMA-Mesir di kalangan pelajar Perubatan dan kepada persatuan ISMA-Mesir sendiri.Kami melihat, sekiranya isu ini tidak ditanggani dengan cermat dan teliti, dakwaan-dakwaan ini boleh menjejaskan nama baik dan imej serta reputasi ISMA-Mesir secara keseluruhannya di kalangan komuniti pelajar Malaysia di Mesir.

Justeru itu, setelah meneliti kandungan dakwaan-dakwaan tersebut berdasarkan kepada rujukan teks asal, apa yang kami dapat simpulkan tentang mesej yang cuba disampaikan oleh pihak terbabit ialah: Baca Lagi
Back to top Go down
View user profile
Come on.
Guest



PostSubject: Re: PERUBATAN Cawangan Mansurah Yang Bermuka-muka?   Sat Apr 04, 2009 12:51 pm

Anda nak join Isma-Mesir...PCM...PEMERAM?
Ikut la mana2 suka...
Dah faham ikut...nak faham ikut...xfham n xnak faham xperlu la ikut..
Buat la yg terbaik bg mana2 persatuan yg anda sukai..
Ingatlah...apa yg kita buat sekarang bukan utk 2-6tahun kita hidup kat sini...
Kita mesti pandang 10-50 tahun yg akan dtg...
Sanggup x kita menyediakan diri kita utk jalan dakwah in...Yg hanya menjanjikan ganjaran ghaib?
Klo dah x sanggup xperlu la nak pening2 kan kepala..
Klo la anda panas dari tahun 1-4..then fikir nk balik malaysia...nak tgk muka parents tiap2 hari...nak kawen..nak
anak yg comel2...nak keje gaji mahal..nak beli kereta n rumah mewah...n lupe ape yg andaa tulis time kat forum ni masa ade kat
mesir...abaikan jela semangat anda tu ye...
Ingat lah pada mafhum nabi..
"barang siapa yg hidupnya tidak pernah berniat mati syahid di jalan Allah, kemudian dia mati, sesungguhnya matinya itu hanya sia2"
Dah sanggup ke mati di jalan Allah? Atau hangat2 taik ayam...?
Klo nak serius..seriuslah dalam memahami agama ini..
Doakan saya thabat dalam jalan dakwah ini..
Telah berkata as-syahid imam hasan al-banna ketika di tanya oleh seorang wartawan:
'sesunggunya solatku,hidupku matiku kerna Allah.Inilah aku sapakah kamu?'
Back to top Go down
ex_oddinary



Number of posts : 3
Points : 3
Registration date : 2009-04-04

PostSubject: Re: PERUBATAN Cawangan Mansurah Yang Bermuka-muka?   Sat Apr 04, 2009 4:18 pm

Bismillahirahmanirrahim..

Assalamualaikum ukhti..

Saya minta izin untuk menjawab persoalan ukhti, tidak ada bias, tidak ada marah, dan tidak ada sebab untuk saya salahkan kekeliruan ukhti.

Cuma ini adalah sedikit JAWAPAN bagi kekeliruan, sebagai satu sebab untuk MEMAHAMI persoalan ukhti.

Kembali pada soalan ukhti, ukhti ada bertanyakan soalan dalam PCM ada kumpulan-kumpulan lain, lantas ramai yang menjadikan JEMAAH sebagai isu.

Saya ulang, RAMAI yang jadikan JEMAAH sebagai isu. Keluar topik.

Jika aktiviti itu luar dari SC, maka itu tiada kena mengena dengan kakak-kakak yang bukan di bawah atur jadual SC.Tidak kira samada kakak itu ada 'NAME TAG' PCM, SC atau tak, perjuangan dan matlamat adalah Islam. Cuma yang membezakan di sini, hanyalah PROGRAM.

Ukhti,

Barangkali ukhti agak gembira dapat bersama dengan PCM dan bersama melaksanakan program-program Islam di bawah PCM. Sudah tentu ini tidak membawa makna jika ukhti habis berada di PCM, habislah program Islam ukhti.

Bukan begitu?

Mungkin sekadar itulah kakak-kakak yang diberi amanah itu berhasrat untuk membawa adik-adiknya dapat meneruskan program ini, bukan sekadar di Mesir, malah tak kira mana. Maka demikianlah berlaku PROMOSI sementara. Bukan KESEMPATAN tapi PELUANG untuk akhawat yang BERPOTENSI.

Soal jemaah mana, jangan jadikan isu di sini.

Saya tidak bersetuju kekeliruan ukhti 'Nur_Kasih' ini dipanjang lebar ditukar tajuk tentang jemaah mana betul, jemaah mana baik, salah dan sebagainya. Jangan jadikan ini tabiat jika kita memandang UMMAH perkara prioriti.

Mungkin silap, kakak-kakak ni MENDESAK adik-adiknya untuk sertai beberapa program yang dianjur di bawah jemaahnya. Tambah lagi ketika itu sedang dalam keadaan kritikal, 'exam mode'. Terus terang pada mereka, andai mereka mendesak sebegitu degil yang dimaksudkan ukhti. Itu bukan masalah jemaah, tetapi itu adalah fenomena tabiat.

Jika persepsi ukhti menyalahkan ISMA atau KONSIS, dua-dua ini tidak akan bersuara keatas anda. Tetapi UMMAH di luar sana sedang bersuara mencari-cari anda. Itulah SEBAB mereka mencari sebenarnya.

Ukhti tak menjadi mangsa. Ukhti yang merasakan ukthi MENJADI mangsa.

Wallahu a'lam.

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik."

"Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan purba-sangka (kecurigaan), karena sebagian dari purba-sangka itu dosa. Dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah menggunjingkan satu sama lain"

Surah Al-Hujurat : 11 & 12
Back to top Go down
View user profile
ANTISMA
Guest



PostSubject: INI SATU KONSPIRASI JAHAT DARI YAHUDI & NASRANI   Sat Apr 04, 2009 10:56 pm


INI BUKAN KES TAADUB JEMAAH TAPI KES KESATUAN UMMAH,

Siapa yang syok, berhujah konon ni kes TAADUB JEMAAH, @ kes berlainan JEMAAH ISLAM.. adalah manusia keliru, atau buat2 keliru

Sekarang ni dah jelas, ISMA adalah satu kumpulan baru YANG CUBA STABBING BACK kesatuan pelajar kat sini.

Then, KAMU-KAMU yang telah lama jadi TALI BARUT perpecahan CUBA GUNA KAN NAMA ISLAM SEBAGAI usaha menutup rasa kurang berdosa..

Sangat senang.. BUAT SATU GROUP.. LEPAS TU LETAK NAMA ISLAM.. dah rasa SYOK BUAT KERJA ISLAM..

Kes ADIK ini adalah satu bukti, PERPECAHAN INI adalah KERJA SYAITAN.

Pada budak2 ISMA, korang adalah boneka JPMK @ UMNO PUSAT

Bagaimana?

1. Ingatkah kita SOAL PMRAM?
Bagaimana?
Dahulu dan hingga skrang JPMK dan Duta berusaha bermati-matian nak lawan PMRAM,

2. Mereka buat NADI UMNO..%$^%.. kemudian, hasilnya tak memuaskan, pasal STUDENT kat mesir malu nak jadi jahiliyah.. sokong puak sekular..

3. UMNO ubah tektik baru.. sejajar ISLAM HADHARI.. bagaimana?
KALAU NAK LAWAN PMRAM..
KENA ADA SATU LAWAN YANG DAPAT MEMBERI KEKELIRUAN.
.

PMRAM BAWA ISLAM...
MAKA KALAU NAK LAWAN PMRAM.. KENA BUAT SATU PUAK GUNA NAMA ISLAM UNTUK LAWAN ISLAM..


Tapi bagaimana?

KUMPULAN ISLAM YANG BUAT PECAH BELAH DALAM KESATUAN ISLAM..

SIAPA DIA?

DULU-- ALAMI--- beranak --- ISMA --- ( TAMBAH PULAK KUNCU2 BARU.. KONSIS, dan ABIM)

Budak2 baru datang, PASAL AURAT pun tak faham2 lagi.. tiba2 terkejut dengan kes puak2 poyo dakwah ISLAM..

PERSATUAN kecik macam PCM pun, korang dah buat tunggang langgang.. MAIN TIKAM BELAKANG.. PASTU GUNA HUJAH bawak ISLAM.. tak rasa diri tu cam ABDULLAH BIN UBAI ke?
KALAU DAH SAMPAI TAHAP, LARANG BDK JOIN PERSATUAN PERUBATAN, PASTU CUBA ASINGKAN ADIK2 dari KAWAN dengan ORANG LAIN.. NI DAH MACAM KERJA YAHUDI..


pastu, bila orang kutuk, bajet ini ujian tuhan.. padahal tuhan nak suruh korang sedar.. yang korang tu buat kerja untuk musuh2 ISLAM...

FIKIRLAH MASAK2 WEI... hari-hari orang kapir duk bunuh orang ISLAM.. orang ISLAM lak hari-hari duk tikam belakang sama2 ISLAM.. kang BANGANG Tu.....

SATU FAKTA LAH...

ISMA ni BERDAFTAR DIBAWAH JPMK.. pada MASA YANG SAMA PMRAM DIHARAMKAN oleh JPMK?????

APSAL YEK... KER ORANG PMRAM SEMUA KENA MASUK NERAKA??? TU PASAL KENA HARAM???

LU PIKIR LAH SENDIRi!!!!!!!!!!!!!!!



Ustaz Zainuddin bin Abdul Rahman,Pegawai Atase Pendidikan MSD Cairo. sedang berucap, diperhatikan, KETUA PENGHARAMAN PMRAM..DUTA MESIA


Cuba teka.. Duta buat apa dekat majlis perasmian ISMA? Apsal dengan PMRAM asyik nak marah dan boikot?

Misteri NUSANTARA


MAI PAKAT PIKIR...wei

APSAL KEDUTAAN SYOK SNGAT SURUH PELAJAR BOIKOT PMRAM...

PASTU.. boleh lak IKTIRAF ISMA..?? KENAPA?? PMRAM BUKAN ORANG ISLAM KE??

SAMA LAH CAM KES HAMAS DAN FATAH.. HAMAS = ISLAM , FATAH = ISLAM... TAPI


APSAL YAHUDI IKTIRAF FATAH??? HAMAS DI BUNUH??? ( PMRAM =ISLAM, ISMA = Bajet ISLAM, PMRAM KENA HARAM DENGAN JPMK, ISMA LAK, SIAP DAPAT PENGIKTIRAFAN LAGI) amacam????


Then, budak2 MEDIC lak jadi lembu dicucuk idung.. KUNUN nak JADI SANG MURABBi. tapi tak SEDAR YANG DIORANG KENA MAIN DENGAN POLITIK KOTOR PIHAK2 BERKEPENTINGAN...

LAIN KALI.. JGN SYOK NAK CAKAP JEMAAH ISLAM.. KALAU TAK TAHU.. JEMAAH TU UNTUK APA...

JEMAAH ISLAM TU BUAT PECAH BELAH UMAT ISLAM ke??????????????


MOTO HARI INI
BUNUH ORANG ISLAM UTK ORANG ISLAM.. (ISMA)


Ikhlas Dari

MURSYIDUL AM ISMA ( INTER STUDENT MENTAL ASSASINATION)

Back to top Go down
wan
Guest



PostSubject: Re: PERUBATAN Cawangan Mansurah Yang Bermuka-muka?   Sat Apr 04, 2009 11:37 pm

haish...xbaekk bwat fitnah..dosa besa dek oii..isma ngan pmram xd la berkonflik cm yg ko cbe cetuskan..isma da lame ad kat mesia..xkn dah tubuhkan lame2 kat mesia semate2 nk jatuhkan pmram..haish..jage adab ye..ak penah tny bekas mufti kanada mase dye dtg cni..ap care kesatuan yg terbaik yg sepatutnya..dye jawab akidah yg same..so,yg diorg berbeza cme dari segi metodologi dakwah je...xyah le nk kecoh2...masalah yg nur_kasih timbulkan ak rase cme kesilapan individu je..ter'smgt' sgt smpi terlpe prinsip dan kaedah yg betul...
Back to top Go down
iman
Guest



PostSubject: salam ke atas semua   Sun Apr 05, 2009 12:58 am

salam..

rasanya sstgh drpd mereka2 yg baca post2 ni mungkin boleh memahami dan mungkin jgk xfaham..
sy rasa mostly xfaham..
sbgi contoh, org luar baca post2 nie, yg xtahu apa2 lgsg..
agak2 org luar tu tertarik kpd pihak yg mana ?

klo sy, sy tertarik kpd mereka2 yg mengambil sikap tidak terburu2 dan tenang menjawab persoalan2 tersebut.. berkata-kata yg baik serta lembut.. dan tidak bercakap kasar.. lebih rasional dan matang menghuraikan hujah..
so..pandai2 la kita pikir..fikirlah yg betul2 dr hati dan akal yg tenang..bkn dr hati dan akal yg emo yg hny ingin melepaskan perasaan.. bkn utk mendamaikan kekeruhan..

janganlah kamu ranum sebelum matang..

semoga semua akan kembali damai..

Wink
Back to top Go down
ex_oddinary



Number of posts : 3
Points : 3
Registration date : 2009-04-04

PostSubject: Re: PERUBATAN Cawangan Mansurah Yang Bermuka-muka?   Sun Apr 05, 2009 4:10 am

Saya menulis dan menambah dalam topik ini.

Bermakna saya menambahkan lagi isu yang tidak perlu.

Tetapi dah rasa lain macam ANTISMA menjawab sedemikian, bagi saya itu adalah begitu salah di bawah etika dan common sense untuk persoalan ini. Saya cuba memahami matlamat yang ingin disampaikan oleh ANTISMA.

Lari.

Saudara mengatakan Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) adalah tali barut, buat kerja-kerja syaitan, pakai nama Islam, backstabber dan sebagainya.

WALHAL,

Isu utama topik membicarakan persoalan ukhti Nur Kasih, untuk 'clarification'nya.

Isu kakak-kakak itu mengajak ke dalam program Islam, adalah satu usaha mereka sebagai satu KESEDARAN. Maka di sini ANTISMA berbicara dengan intelektualnya menyalahkan ISMA, bukan individu.

Akhirnya ANTI-ISMA dijadikan propaganda.

ISMA adalah satu pertubuhan Islam.

Mengatakan ISMA menjalankan kerja syaitan, memakai nama Islam, walhal mereka menggunakan sepenuhnya wadah Islam, pergerakan Islam,

siapakah yang TIKAM BELAKANG sebenarnya akhi.

Bahkan, itu satu FITNAH, menjatuhkan satu PERTUBUHAN ISLAM. Bayangkan jika semua mengikuti persepsi ini, memandang ISMA sebegini kerana anda.

Anda sendiri tahu.

Jika anda bias kepada PMRAM, maka sedikan satu laman forum, ajaklah siapa-siapa ke PMRAM. Itu pasti tidak akan dimarahi siapa-siapa.

Tapi jika sudah sampai takat ini,

Saya sarankan akhi pertimbangkan balik kesediaan akhi dalam menilai siapa ISMA. Jangan senang-senang MENERAKAKAN orang lain, sedangkan mereka tidak timbul isu. Anda pula yang cetuskan isu.

Ya, saya tahu, anda tidak ada katakan anda menerakakan mereka. Tetapi tutur bicara akhi jelas memaksudkan demikian.

Pada saya, itu luar dari tatabicara Islam.

Akhi, kembalilah pada Al-Quran dan Sunnah dalam bab ini. Akhi nampak jelas begitu one-sided untuk kepentingan jemaah akhi. Akhi tidak membincangkan soal ummah, tetapi mengisukan jemaah pula.

Hakikatnya, akhi secara tidak sedar, YANG MEMECAHBELAHKAN di sini.

Mungkin bagi yang meneruskan pembacaan, atau forum di butang "PERUBATAN Cawangan Mansurah Yang Bermuka-muka?"

Tak apa, jika akhi ada persepsi sedemikian terhadap ISMA, terpulanglah. Tetapi, untuk meletakkan fitnah pada jemaah, saya sarankan, tolonglah jauhi. Saya minta pertimbangan ini atas kepercayaan kita pada yang Maha Satu.

Jika sentiasa nak rasa diri betul, tak mengapa, kuncikan dalam minda bahawa anda, itu ini betul. Tak perlu nak utarakan KEBETULAN itu sehingga mencetus provokasi KESALAHAN yang lain.

Wallahu a'lam

"Dan katakanlah kepada hamba-hamba-Ku: "Hendaklah mereka mengucapkan perkataan yang lebih baik (benar). Sesungguhnya syaitan itu menimbulkan perselisihan di antara mereka. Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi manusia. " (Surah Al Isra' : 53)

"Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar (berita) perbuatan yang amat keji itu tersiar di kalangan orang-orang yang beriman, bagi mereka azab yang pedih di dunia dan di akhirat. Dan Allah mengetahui, sedang, kamu tidak mengetahui. " (Surah An-Nur : 19)
Back to top Go down
View user profile
hakimi v
Guest



PostSubject: mmg kita xkn bersatu.. tapi..   Sun Apr 05, 2009 5:07 am

salam'alayk
mungkin smpi bila pn kita berbalah... pernah berlaku dizaman salahuddin ayubi... usahlah risau, insyaallah golongan islam yg benar yg menyeru mnyatukan ummah spt dizaman salahuddin ayubi yg akn terkehadapan semasa ummah bersatu nanti. any time now.. kita elak sengketa ni, takut2, elok2 kita dilandasan, sbb sengketa ni berlanjutn, dgn kita2 x trmsk dlm gol tentera 'Salahuddin ayubi' abad ini... musuh islam memerhati sahabat.. segera selesaikn ni... nadhir, tutup topik ni...

bersatu ats perkara yg sama2 disepakati, berlpg dada kpd berbeza pndgn.
Back to top Go down
Hazim Az
Guest



PostSubject: Pandangan saya..   Sun Apr 05, 2009 8:08 am

Bismillahirrahmanirrahim..

Rakan2 yang saya hormati. Sekiranya kita perhatikan masalah ini mungkin berpunca dari 2 perkara;

1) 'Kakak'. Mungkin caranya kurang berhikmah ketika berdakwah.

2) Adik 'Nur Kasih'. Mungkin juga kakak tadi tidak langsung memaksa, cama adik 'Nur Kasih' merasakan terpaksa.


Atas 2 kemungkinan ini, tidak patut kita menghukum sesuatu pihak sebelum kita benar2 pasti kesahihannya.



Saya tidak berminat langsung untuk mengulas dan memberikan pendapat dengan panjang lebar. Isu ini bukan satu isu baru; taadud jemaah, pertembungan program dan sebagainya.. malah telah timbul sejak sekian lama khususnya di mesir ini.

Namun, saya ingin ingatkan sahabat2 seakidah yang lain.. ambillah yang baik dan tinggalkan yang buruk.

Apa yang saya nampak.. sikap kita terhadap isu ini ialah;

1) sekiranya kita tidak terlibat dalam mana2 jemaah(sekadar ahli persatuan perubatan) - Cubalah menghormati jemaah2 lain yang wujud di sini. Tidak perlu kita mengulas dengan lebih lanjut, beremosi dalam berhujah sedangkan kita meletakkan neraca pertimbangan mengikut pemikiran sendiri, bukan ilmu. Diam itu lebih baik dari berkata yang buruk.

2) sekiranya kita terlibat dalam mana2 jemaah(PMRAM,ISMA,KONSIS dll) - Marilah kita berlapang dada atas khilaf ini, maksud saya saling menerima dan mengiktiraf jemaah lain berhak juga menjalankan dakwah. Islam adalah untuk sekalian alam, bukan untuk jemaah tertentu.


Dalam situasi kita yang berada di mesir ini, memang tidak dapat dinafikan ada sebahagian ustaz2 menolak taadud jemaah(berbilang jemaah), namun tidak dapat juga dinafikan ada ustaz2 yang menerimanya dan mengatakan ianya tidak salah. Jadi tidak perlulah kita menghukum dengan pasti sesuatu jemaah itu haram, sedangkan ada alim ulama' yang lebih tsiqah dari kita; yang mengatakan ianya 'boleh'.

Sebelum kita menghukum sesuatu jemaah itu salah dari sudut syar'i dan bertentangan dengan islam dengan menggunakan hujah penubuhannya adalah untuk memecah belahkan ummat di sini.. Adakah kita sudah benar2 pasti tujuan penubuhannya untuk perpecahan semata2?

...Atau hanya menduga semata-mata.. hm...

Sekiranya betul, maka kita telah menjalankan nahi mungkar. Sekiranya TIDAK... kita telah menzalimi mereka. Apatah lagi jika jemaah yang kita tentang habis-habisan itu berada pada landasan islam. Cuma mungkin cara penyampaiannya berbeza daripada jemaah yang lain. Ingatlah.. Kita pasti dihisab di hari qiamat kelak.


"Muslim adalah saudara kepada muslim yang lain"

Maka kita wajib menghubungkan silaturrahim dengan semua muslim; tidak kira siapapun mereka, selagi mana mereka mengaku muslim dan tidak memusuhi islam. Saya ingin mengajak sahabat2 sekalian berfikir... Adakah salah kita menghubungkan silaturrahim dengan pihak tertentu sedangkan pihak itu tidak memusuhi islam; contohnya pegawai-pegawai kerajaan yang ditugaskan di sini. Adakah kerana mereka berkerja dengan kerajaan, maka kita perlu memboikot dan mengasingkannya malah memulau mereka? ...sedangkan mereka juga muslim dan tidak terang-terang menghalang manusia daripada islam.

Marilah kita meletakkan keutamaan ukhuwwah islamiyyah itu prioriti yang lebih tinggi dari politik semata2.. Saya ingin tegaskan di sini, saya bukanlah golongan yang menolak politik dan bukan pula taksub terhadap sesuatu jemaah. Islam itu syumul dan tiada yang lebih tinggi daripadanya.

Dan.. sekiranya kita berbaik dengan sesuatu pihak, tidak semestinya kita berkompromi dengannya dalam melakukan sesuatu yang salah. setuju kan?

Yang benar tetap benar, yang salah tetap salah.

Renungan bersama.. -Tin kosong amat kuat bunyinya apabila diketuk-


Sekadar mainan minda.

-Hazim Azhar-

.kaherah.


[Untuk sahabat2 yang masih tertanya2 tentang isu PCM dan inginkan penjelasan.. pihak ISMA telah mengeluarkan kenyataan rasmi di website rasminya.] Sila rujuk link daripada muslim_world di atas untuk kepastian ]
Back to top Go down
RoxY ALE
Guest



PostSubject: Re: PERUBATAN Cawangan Mansurah Yang Bermuka-muka?   Sun Apr 05, 2009 10:18 am

SAMA LAH CAM KES HAMAS DAN FATAH.. HAMAS = ISLAM , FATAH = ISLAM... TAPI

APSAL YAHUDI IKTIRAF FATAH??? HAMAS DI BUNUH??? ( PMRAM =ISLAM, ISMA = Bajet ISLAM, PMRAM KENA HARAM DENGAN JPMK, ISMA LAK, SIAP DAPAT PENGIKTIRAFAN LAGI) amacam????


ULANG SIARAN...

ULANG SIARAN...

SAMA LAH CAM KES HAMAS DAN FATAH.. HAMAS = ISLAM , FATAH = ISLAM... TAPI

APSAL YAHUDI IKTIRAF FATAH??? HAMAS DI BUNUH??? ( PMRAM =ISLAM, ISMA = Bajet ISLAM, PMRAM KENA HARAM DENGAN JPMK, ISMA LAK, SIAP DAPAT PENGIKTIRAFAN LAGI) amacam????


ulang siaran... tuuuuuu... hahaha... MEMANG KANTOI LA ISMA KALI INI...

Dan MOTO YANG MENARIK

TIKAM ORANG ISLAM UNTUK ORANG 'ISLAM'

perghhh.. ayat power tuuu...
Back to top Go down
ex_oddinary



Number of posts : 3
Points : 3
Registration date : 2009-04-04

PostSubject: Re: PERUBATAN Cawangan Mansurah Yang Bermuka-muka?   Sun Apr 05, 2009 12:40 pm

Ya Allah.. Bila rasa tak sanggup nak post lagi..
terasa nak nangis.. Di fitnah sebegitu sekali.

Namun, apakan daya, siapalah saya untuk menjawab dengan perasaan.

Seorang datang dengan tempang sebelah, melanggar dengan penuh emosi.

terpulanglah saudara saudari sekalian yang tidak puas-puas hati.

Jika anda menjawab soalan ini tak habis-habis, dengan EMOSI, anda akan dapat KEPUASAN itu.

Jika anda menjawab soalan ini dengan rasional AKAL, panduan SYARIAH, inilah yang kita dapat jawapannya, KESEDARAN dan KEPASTIAN.

Puas serang ISMA?

Puas back-up jemaah anda?

Walau apa pun, saya tetap tidak akan menjatuhkan mana-mana jemaah lain.

Bagi saudara di atas,

Nak beranalogi, ada adabnya. Mesti lihat pada 'illahnya. Fattah memperjuangkan nasionalis. Hamas memperjuangkan Islam. ISMA dan PMRAM kedua-duanya memperjuangkan Islam.

Seteruk mana JPMK pun, mereka bukan Yahudi. Jika ISMA dapat pengiktirafan, mudah-mudah sahaja dituduh bawah jalan salah kerana PMRAM tak dapat pengiktirafan. Nauzubillah..

Bagi saya itu satu penghinaan.

Satu approach yang DENGKI.

Terpulang.
Back to top Go down
View user profile
Hazim Az
Guest



PostSubject: Re: PERUBATAN Cawangan Mansurah Yang Bermuka-muka?   Sun Apr 05, 2009 2:51 pm

Memang betul..

Rakan2 yang saya hormati..

Ruangan sebegini akan membuka pekung di dada, menampakkan mereka2 yang dengki, busuk hatinya dengan penacapaian dakwah orang lain. Tatkala dakwah semakin maju, maka mereka2 yang pada mulanya tidaklah sebegitu hebat menentang, akhirnya semakin marah.. marah dengan aktivis2 dakwah yang semakin menapak ke hadapan, masuk ke dalam masyarakat2 muslim di sekitarnya dan masyarakat semakin dapat menerima dakwah yang dibawa..

Sedangkan ia.. berlegar di sekitar pusingan yang sama.

Salah sendiri tidak nampak oleh mata, bahkan dijadikan hujah mengapa ia tidak diiktiraf.

Sedangkan pencapaian orang lain, salah saja di matanya..

Orang muslim yang mengucap 2 kalimah syahadah, dilabel dan digambar sebagai analogi yang melampau2, sehingga sanggup mengatakan sebagai yahudi.

Sahabat2 sekalian, kita semua sudah matang. Berfikirlah pada landasan kebenaran dengan meletakkan mizan islam sebagai penilaian. Akhlak islam itu indah, baik dan murni.

Tulisan cerminan hati.


-Tin kosong akan kuat bunyinya apabila diketuk-



Saya yang mewakili diri sendiri,

Hazim Azhar
Back to top Go down
iman
Guest



PostSubject: Re: PERUBATAN Cawangan Mansurah Yang Bermuka-muka?   Sun Apr 05, 2009 5:19 pm

seandainya PMRAM mndpt pngiktirafan JPMK, adakah akan masih ada mereka2 yg akn terus beremosi dgn ISMA dll?

smmgnya post nie telah berjaya menginduce dan menonjolkn hati2 yg kurang baik..

smoga Allah ampunkan kita semua..

inshaAllah..


Rolling Eyes
Back to top Go down
PENCINTA
Guest



PostSubject: Re: PERUBATAN Cawangan Mansurah Yang Bermuka-muka?   Sun Apr 05, 2009 6:38 pm

ASSLAMUALIKUM....
BUAT SAHABT2 FILLAH......
KLU BOLEH,HENTIKANLAH SEGERA PERTELINGKAHAN INI....KPDA KTUA JEMAAH MSG2 N EXCO PCM,KALIAN DISARANKAN UTK BWA BNDA NI DAN BERBNCG...CRI PENYELESAIAN KPDA MSALAH INI...DAN BKN MEMBESRKN MSALAH INI...
SYA AMT BERSETUJU DGN SHBT YG MENGATAKN INI MGKIN PROPAGANDA DRI YAHUDI..TPI TDAK BERMKSD SYA MENGATAKN ISMA ITU YAHUDI(HRAP JGN SALAH FAHAM)CUMA DITAKUTI FENIOMENA INILAH YG MUSUH2 ISLAM INGIN LHAT...PERPECAHAN...PERCAYALAH SAHABT,MUSUH ISLAM TERLALU RAMAI..TTPI TERLALU SEDIKIT YG MENYEDARINYA...HARAP,MNA2 YG TELAH BUAT TDUHAN MCM2,MTK LAH MAAF...INGTLAH,DOSA DGN MNUSIA LBH TRUK DR DOSA DGN ALLAH...KERNA ALLAH PASTI AKN MENGAMPUNKAN HMBA2NYA YG BERTAUBAT..SEDANGKN KLU KTA BERDOSA DGN MNUSIA...ATAS MEREKALAH INGIN MEMAAFKN KTA @ X...KLU YG BERHATI SUCI,INSYALLAH,DI MAAFKN...TPI BAGAIMANA PLK KLU MEREKA X INGIN MAAFKN KTA????SGGUPKAH KTA MMBERI PHALA KTA KPDA MEREKA DI AKHIRAT KELAK??SEDANGKN DRI KTA SDRI DIPENUHI DOSA2...
CUMA 1 PERKARA YG INGIN SYA KONGSIKN BERSAMA RAKAN SEKALIAN...
MNGKIN INI BUKAN MSALAH DENGKI MENDENGKI ANTRA PMRM N ISMA...INI ADALAH BERKAITAN NG AKIDAH KTA...SHBT...BKN NIAT SYA UTK MEMBURUKKAN KERAJAAN..TPI,ANDA SENDRI BOLEH MLIHAT BAGAIMANA PENTADBIRAN MLAYASIA SKRG...SEKULAR...DINAUNGI SISTEM BARAT...SISTEM ISLAM DIBUANG,,,
SEKARG INGIN SYA TNYE KALIAN....INIKAH ISLAM YG INGIN KALIAN PERJUANGKN??????
TIDAK SAHABAT!!!!!!!!!!!!!!!
ISLAM TETAP ISLAM....DAN KETAHUIALH SHBAT...NBI PERNAH BERSABDA MEMEGANG ISLAM DI AKHIR ZAMAN IBARAT MEMEGANG BARA API...BETAPA SUKARNYE SAHABAT...ANDAI KERAJAAN ATAU JPMK INGIN MEMENTANG PMRM DAN MENYOKONG ISMA HNYA KERNA TKUT DAULAH ISLAM YG SEBENAR TERTUBUH...MAKA SYALAH ORG YG TDAK AKN BERSAMA RAKAN2 ISMA LAIN......TAKBIR!!!!!!!!!!!!!!!ALLLAHUAKBAR!
WSSLM...
(TDK MAU MNUDUH MNA2 PHAK,CUMA HARAPKN KALIAN MEMIKIRKN HAL INI...INGT BERSATU TGUH BERCERAI,ISLAM AKN ROBOH...AYUH UMMAT!!BANGKITLAH!!!!)
Back to top Go down
atas pag
Guest



PostSubject: Re: PERUBATAN Cawangan Mansurah Yang Bermuka-muka?   Mon Apr 06, 2009 12:33 am

selidikilah dulu apa yang ISMA ingin bawa
jangan terus menuduh membuta tuli..mengatakan ini isu akidah dsb
juga mengatakan seperti yahudi dsb(walaupun kata x bermaksud begitu dan begini)
sedangkan Rasulullah tak sebarkan nama2 orang munafiq!

beristighfarlah...
Back to top Go down
outsider
Guest



PostSubject: artikel baru   Mon Apr 06, 2009 3:29 am

Hai, kawan-kawan.. Saya menemukan satu tulisan baru. Sepertinya dia kalangan orang besar juga di mesir ni.

Apa kata kita baca tulisan dia kot-kot dapat beri penyelesaian.

ini linknya
Back to top Go down
outsider
Guest



PostSubject: Re: PERUBATAN Cawangan Mansurah Yang Bermuka-muka?   Mon Apr 06, 2009 3:30 am

Back to top Go down
outsider
Guest



PostSubject: Re: PERUBATAN Cawangan Mansurah Yang Bermuka-muka?   Mon Apr 06, 2009 3:31 am

blog taqeyyabella
Back to top Go down
outsider
Guest



PostSubject: Re: PERUBATAN Cawangan Mansurah Yang Bermuka-muka?   Mon Apr 06, 2009 3:34 am

h t t p : / / taqeyyabella dot naemy dot net

taqeyyabella.naemy.net
Back to top Go down
PMRAM FA
Guest



PostSubject: salam alaikum....   Mon Apr 06, 2009 11:06 pm

diharap pada semua jagalaa adab untuk bermujadalah..... Surprised pd ahli2 PMRAM tunjuk sikap kita sebagai mahasiswa Islam, jgn terlalu syadid...dan pada pendokong ISMA...cuba renung kembali apa tujuan sebenar ISMA ditubuhkan di sini?? sedangkan PMRAM sendiri telah mndokong perjuangan Islam maka apa relevannya jemaah kedua? kalau betul2 niat nak tegakkan Islam...Marilaa bersama2 dengan kami merealisasikannya. Bukannya memecah belahkan kesatuan yg telah kami bina sekian lama...renung2kanla....jgn jd mcm SISTER IN ISLAM ( yang juga memakai nama ISLAM ) tp apa yg mereka lakukan? Ingat....yg dinilai perbuatan, bukn perkataan...pertembungan dgn JPMK n safarah pula adalah pertembungan antara yg hak dgn yg batil....bukn antara Islam dan Kafir...Mustafa Kamal Attaturk juga Islam tp dia juga yg meruntuhkan Islam...Fikir2kanlaa....
Back to top Go down
mujaddid
Guest



PostSubject: angkat tangan smue!!!   Mon Apr 06, 2009 11:22 pm

sedih...
sedih...
sedih...
sedih lagi... Exclamation
sedih...

sedih... Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad

yang saya nampak~banyak pendapat yang baik+betul+mantap2...
saya rasa~encik/cik empunya masalah dah pun dapat jawapan(lebih dari cukup,kot?)
tapi yang paling saya jelas~perbincangan ini sangat5 banyak membawa perpecahan dari kesatuan yang diharapkan semua..

dengan hati yang penuh berharap~saya mohon moderator tutup forum ni...terlalu ramai dah yang keluarkan pendapat masing2,kan?kan?
(yang basic lagi asas itu~UKHUWAH,rite? Question )

jom sama2 kita do'a~supaya kita dapat lebih banyakkan amal dari terus membanyakkan kata2((erm..taip?))

siape sokong kita tutup sesi diskusi penuh ilmu ni~~~angkat tangan,jom!! cheers

p/s: JIHAD itu membina,bukan meruntuh~

((aku x ingin hidup ini panjang dan nipis, aku lebih suka ia pendek tetapi tebal))
Back to top Go down
AKU TERK
Guest



PostSubject: mahasiswa timur tengah hilang peranan......kerana saling membenci   Tue Apr 07, 2009 2:23 am

salam eilaikum...
Salam elaikum
Disini ana ingin kongsikan yang ana rase kite ada isu dan misi yang lebih besar dari apa yang dikatakan dalam ruangan ini..
Ana ingin menyeru diri ana dan sahabat2 agar paham apakah tujuan kite berada dibumi timur tengah ini..
Semua orang mempunyai semnagt tuk meningkat martabat islam,,tp mengapa timbulnya persoalan, kenapakah mahasiswa timur tengah hilang peranan??dimanakan suara lantang yang berkobar di timur tengah tapi dimalaysia hilang??
Persoalan sebegina biasa di lontarkan di majlis membina kepinpinan sama ada di peringkat Malaysia atau di mesir sendiri…
Mengapakah mahasiswa timur tengah hilang peranan??
Hamper 1000-1500 setipa tahun mahsiswa timur tengah berjaya mengahabiskan pengajian mereka dalam bidang agama di timur tengah..kemanakah mereka.???
Mengapa masyarakat di Malaysia terud bergolak ngan masalah social sedanagakn ugamawan terlalu ramai??adakah agama terlalu exlusif???
Jawapnya “perpecahan yang timbul dan semangat saling membenci sama lain”
Ini terbukti dengan laungan IJAN=ISMA, JIM, ABIM, (NGO)…NADI UMNO(POLITIK ) di katakan adalah punca utama perpecahan yang timbul..
Ana berasa terkilan ngan melebelkan NGO adalah agen perpecahan di timur tengah..
Secara jujur ana rase tggapan ini perlu di perbetulkan..
Sbb dgn laungan membenci NGO tersebut di peringkat timur tengah lagi akan meneybabkan mahasiswa timur tengah akan terus membenci NGO tersebut hatta pabila pulang ke Malaysia..menyebabkan meraka tidak turun kelapangan bersama masyarakat..kerana telah di pupukan sikap membenci di mesir..
Di peringkat mesir sendiri menyatakan bahawa NGO2 ini adalha antara penyumbang besar kepada perpecahan mahasiswa…
Kita menyedari bahawa NGO2 ini adalah berperanna di Malaysia..dan di peringkat mesir ada badan penaung khusus..
Tetapi wakiqnya kite study kat sini adalahuntuk berbakti di Malaysia..jika semnagat terus membenci NGO ini terus berkobar2 yakinlah bahawa medan dakwah dimalaysia yang boleh dipandu oleh mahasiswa timur tengah adalah buntu..
pernahkah di peringkat mesir sendiri berbincang di peringkat tertggi NGO terbabit atau menagdakan memorandum di peringkat tertggi tuk menerangakn kedudkan meraka..mungkin perpecahan ini tidak berlaku..
Tp adakah hal ini berlaku???adakah sesi penerang di peringkat tertggi berlaku?? ana yakin di peringakt tertggi NGO pasti akan paham kedudkanya tp malangnya masing2 saling membenci dan tidak memainkan peranan yang sepatutnya,dan mencari jalan keluar........ Kite smua ni nak menang dakwah di Malaysia..
Pernahkan NGO tersebut di beri peluang tuk mengajak mahasiswa mesir tahun akhir tuk join NGO ini di Malaysia kelak?? Ini tidak berlaku..menyebabkan mahasiswa mesir tidak turun kelapangan bila di Malaysia..di atas dasar ini NGO meneruskan fikrah masing2 walaupun di bumi mesir..
azhariyun perlu sedar..kita datang sini adalah memikul amanah ilmu tuk di sampai kepada masyarakat..duit xakat yang di salurkan kepada kite mstylah dipulangakn balik kepada masyarakat dgn tanggung jawab ilmu yang terpundak di bahu kita..
ana berasa terkejut ketika mana menjadi fasi di malaysia dan duduk dalam 10 orang 1 group hanya 2 orang tahu solat dan mengaji..inilah wakiq sebenar di malaysia...
jari2 mereka di akhirat kelak akan menunjukan kepada kite diatas dasar ilmu dan amanah yang terpudak di bahu kita..
KITE MSTY MENANG DAKWAH DI MALAYSIA..MELAYU TERUS HANYUT..ISLAM TERUS DI HINA..PELAJAR AGAMA TERUS MEMBUTA...
Futuhal_arifin@yahoo.com
Back to top Go down
mujaddid
Guest



PostSubject: silap~   Tue Apr 07, 2009 1:52 pm

alamak~silap...
bukan tutup forum hall nih~hehe Embarassed

~kita khatamkan tajuk ni je~ape kata??

kengkawan?anybody?? Neutral
Back to top Go down
PELIK
Guest



PostSubject: Re: PERUBATAN Cawangan Mansurah Yang Bermuka-muka?   Tue Apr 07, 2009 3:09 pm

Pelik betul dengan mereka yang masih tak paham konsep kesatuan dan pecah belah.

Kenapalah masih ada golongan mahasiswa yang masih tak reti nak memahami masalah perpecahan dan persatuan.

Pelik... Pelik...

Ramai je budak ISMA yang pada masa yang sama ahli PMRAM. Malangnya, pada akhirnya ahli PMRAM sendiri yang singkirkan mereka ni.

Betul tak??

Siapa penyebab perpecahan sekarang!!??
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: PERUBATAN Cawangan Mansurah Yang Bermuka-muka?   Today at 3:07 pm

Back to top Go down
 
PERUBATAN Cawangan Mansurah Yang Bermuka-muka?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 4 of 5Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
 :: PCM 2009/2010 :: MAT-
Jump to: