HomePortalCalendarFAQSearchRegisterMemberlistUsergroupsLog in
Navigation
 Portal
 Index
 Memberlist
 Profile
 FAQ
 Search
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 177 on Mon Jul 26, 2010 8:41 pm
Latest topics
» Tahun 2 Perubatan
Tue Oct 30, 2012 11:42 pm by Hangen

» BERAS PCM... dapatkan dari Unit Ekonomi sekarang!~
Tue Jan 04, 2011 7:21 am by Nour El

» Promosi VOIP Super Duper Deal!!~
Tue Jan 04, 2011 6:59 am by Nour El

» AJK/Wakil Jualan Unit Ekonomi 10/11
Wed Dec 15, 2010 5:27 am by Castello

» Qillerk's VoIP~ just for you..<3
Wed Dec 15, 2010 1:10 am by Nour El

» aku ingin menangis
Mon Dec 13, 2010 1:07 am by hasanbana

» semangat belajar dan semangat juang
Fri Dec 10, 2010 9:52 pm by hasanbana

» Siri Aku Berkenalan Dengan Jin (Final)
Thu Nov 11, 2010 4:42 pm by budak baik

» Apa hukum pakai pendakap gigi? Adakah ia sama seperti mengubah kejadian ALLAH seperti tatoo?
Wed Nov 10, 2010 8:15 am by hambaAllah

» Senarai Barang-barang jualan Unit Ekonomi
Wed Nov 03, 2010 1:42 pm by mencari_maksud

Top posters
Nour El
 
Allotropic
 
budak baik
 
meteorex
 
satudua
 
upp_pcm
 
izzati.abdullah
 
hasanbana
 
goLLacaSe
 
kokkunkap
 
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
December 2016
SunMonTueWedThuFriSat
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
CalendarCalendar

Share | 
 

 Jom tgk wayang!!!apa hukumnye ekk???

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
AviCenN@
Viewer
Viewer


Number of posts : 17
Age : 29
Points : 0
Registration date : 2007-12-15

PostSubject: Jom tgk wayang!!!apa hukumnye ekk???   Sat Dec 22, 2007 4:03 pm

Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi pernah ditanyakan mengenai hukum menonton filem di pangung wayang, jawab beliau :

لا شك أن (السينما) وما ماثلها أداة هامة من أدوات التوجيه والترفيه، وشأنها شأن كل أداة فهي إما أن تستعمل في الخير أو تستعمل في الشر، فهي بذاتها لا بأس بها ولا شيء فيها، والحكم في شأنها يكون بحسب ما تؤديه وتقوم به.
وهكذا نرى في السينما: هي حلال طيب، بل قد تستوجب وتطلب إذا توفرت لها الشروط الآتية:
"Tidak syak lagi bahawa panggung wayang merupakan satu alat dari alat-alat pengarahan(directing) dan hiburan(entertainment), maka hal-ehwal (aktiviti) setiap alat ini dilihat samada digunakan untuk kebaikan atau keburukan. Maka ia diterima, dan tidak adalah masalah keatasanya. Maka hukum aktivitnya adalah menurut apa ia ambil dan lakukannya.

Dengan itu kami berpendapat bahawa pangung wayang : adalah halal dan baik, akan tetapi ia memerlukan dan meminta agar syarat yang dinyatakan wujud"

Syarat-syaratnya :-

1. Tajuk dan isinya tidak boleh bertentangan dengan Aqidah Islam, Akhlak dan Syariah. Ia tidak boleh mengandungi unsur seks, mengajak kepada jenayah, ajaran sesat dsbnya.

2. Menonton wayang tidak menghalang seseorang itu dari melakukan perkara wajib, seperti solat 5 waktu. Tidak boleh seseorang itu meninggalkan solat wajib, contohnya Maghrib semata-mata untuk menonton wayang. al-Quran memberi amaran keras kepada sesiapa yang berpaling dari mengingati Allah.

3. Elak dari bergaul diantara lelaki dan perempuan yang ajnabi (orang luar), elak dari fitnah dan juga bersyubhat, lebih-lebih lagi menonton didalam keadaan gelap.
--------

Jika syarat ini dapat dipatuhi, maka menonton wayang tidaklah di larang. Dr Ahmad Syarabasi mengatakan bahawa ia boleh dijadikan untuk memunafaatkan umat keseluruhannya, seperti menegakkan agama dan menunjukkan akhlak yang baik. Ada juga yang menyalah gunakannya yang boleh menggalakkan jenayah, seks, tekanan psikologi, etika dan korupsi sosial didalam masyarakat.

Sekian, wassalam

===========
1. Fatwa al-Qaradhawi - [You must be registered and logged in to see this link.]

2. Fatwa Dr Ahmad Syarabasi - [You must be registered and logged in to see this link.]

sumber : [You must be registered and logged in to see this link.]
Back to top Go down
View user profile
goLLacaSe
Team Member
Team Member


Number of posts : 40
Age : 27
Location : egypt
Points : 1
Registration date : 2007-12-10

PostSubject: Re: Jom tgk wayang!!!apa hukumnye ekk???   Sat Dec 22, 2007 11:02 pm

assalamualaikum..

terima kasih kepada drhouse di atas post ini. Saya sendiri kurang jelas akan hukum menonton wayang. dan ternyata menonton wayang tidak haram sekiranya kita menepati syarat2 yang ditetapkan. jadi tidak perlulah lagi saya takut2 atau ragu2 cheers jom tengok wayang!
Back to top Go down
View user profile
meteorex
Administrator
Administrator


Number of posts : 72
Age : 29
Location : @PC
Points : 0
Registration date : 2007-12-10

PostSubject: Re: Jom tgk wayang!!!apa hukumnye ekk???   Sun Dec 23, 2007 11:21 am

tgk wayang ok je tp kte knala jg batas2 n adab2nye..tp skrg ni bnyk je bnda2 disebaliknye berlaku..wayang penonton lg teruk dr wayang yg ditayangkn..huhuhuhu pale
Back to top Go down
View user profile
spice
Guest



PostSubject: tgk wayang   Mon Dec 24, 2007 12:33 pm

tgk wayang mmg best....but do remember,tgk wayang nnt jaga diri,jaga pergaulan.....yg pempuan jgn plak duk sblah laki2 ...yg laki pon sama jgn duk sblh pmpuan.....lets enjoy the wayang flower
Back to top Go down
budak baik
Administrator
Administrator


Number of posts : 75
Age : 28
Location : dunia fana
Points : 27
Registration date : 2007-12-16

PostSubject: Re: Jom tgk wayang!!!apa hukumnye ekk???   Mon Dec 24, 2007 9:50 pm

wayang mmg best.. Twisted Evil
tp yelh org yg pegi tgok tu
yg mnjdiknnye tak best..
batuk2,henset tak off,mkn popcorn brtrbur.. pig
mmg hampeh Suspect
so,patut buat mcm toilet..
ade man & ladies...btol tak?
sng2 download jer...
abih cite,puas hati...layan
lol! lol! lol!
Back to top Go down
View user profile
Akyl Hoy
Guest



PostSubject: wayang oh wayang   Tue Dec 25, 2007 7:34 am

salam...
wayang??bez 2 mmg la bezt klo tngk reramai ngan member especially for male la..tp klo pompuan tuh x molek rasenyer p tngk wayang..senang p bli vcd tngk kat mah dalam gelap..jadi la wayang...klo nak skrin besar,p pinjam LCDprojector sekolah kejap..hahahaha...
hakikatnye wayang jd salah satu tempat tumpuan couple2 klo xder activiti nak buat @ time kuar town..pas2 dalam wayang tuh ade la wayang dalam wayang...paham2 la yer...
seeloknyer xyah la p wayang tuh...
klo kiter jaga perlakuan kiter skali pon klo org lain wat maksiat, tmpat tuh dah jd tmpt maksiat..
xkan kiter nak p tmpt2 maksiat..fikir2 lah yer...
tuh je la...klo sapo nak tambah,tafaddol...
wassalam...
Back to top Go down
panglima islam
Team Member
Team Member


Number of posts : 36
Age : 29
Location : AlamSementara
Points : 0
Registration date : 2007-12-06

PostSubject: Re: Jom tgk wayang!!!apa hukumnye ekk???   Tue Dec 25, 2007 8:13 am

Tak penah tengok wayang, dan tak penah teringin nak tengok wayang...
Kita x buat jahat, tapi kalau orang lain dalam tu buat jahat, kalau bala datang, dengan kita2 kena...
padan muka kita la klau kena....
tambah2 mereka yang kelak menjadi org yang akan dipandang masyarakat..org tak respek la...
Pandangan masyarakat....pawagam ni....tempat x elok...

Jatuh la kesiqohan korg nnt...Bukan nak kata kita ni siqah, bagus, baik......Tapi, kalau nak jadi cntoh pada masyarakat, bnda tu ttp kena jaga...

Pikiaq la kawanku woi.........
Back to top Go down
View user profile http://panglimaislam.blogspot.com
akyl hoy
Guest



PostSubject: pk la...   Tue Dec 25, 2007 6:57 pm

betulx3
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Jom tgk wayang!!!apa hukumnye ekk???   Today at 3:08 pm

Back to top Go down
 
Jom tgk wayang!!!apa hukumnye ekk???
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
 :: Karya atau Artikel anda .. :: Hantar disini...-
Jump to: