HomePortalCalendarFAQSearchRegisterMemberlistUsergroupsLog in
Navigation
 Portal
 Index
 Memberlist
 Profile
 FAQ
 Search
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 177 on Mon Jul 26, 2010 6:41 pm
Latest topics
» Tahun 2 Perubatan
Tue Oct 30, 2012 9:42 pm by Hangen

» BERAS PCM... dapatkan dari Unit Ekonomi sekarang!~
Tue Jan 04, 2011 5:21 am by Nour El

» Promosi VOIP Super Duper Deal!!~
Tue Jan 04, 2011 4:59 am by Nour El

» AJK/Wakil Jualan Unit Ekonomi 10/11
Wed Dec 15, 2010 3:27 am by Castello

» Qillerk's VoIP~ just for you..<3
Tue Dec 14, 2010 11:10 pm by Nour El

» aku ingin menangis
Sun Dec 12, 2010 11:07 pm by hasanbana

» semangat belajar dan semangat juang
Fri Dec 10, 2010 7:52 pm by hasanbana

» Siri Aku Berkenalan Dengan Jin (Final)
Thu Nov 11, 2010 2:42 pm by budak baik

» Apa hukum pakai pendakap gigi? Adakah ia sama seperti mengubah kejadian ALLAH seperti tatoo?
Wed Nov 10, 2010 6:15 am by hambaAllah

» Senarai Barang-barang jualan Unit Ekonomi
Wed Nov 03, 2010 11:42 am by mencari_maksud

Top posters
Nour El
 
Allotropic
 
budak baik
 
meteorex
 
satudua
 
upp_pcm
 
izzati.abdullah
 
hasanbana
 
goLLacaSe
 
kokkunkap
 
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
October 2014
SunMonTueWedThuFriSat
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar
Share | 
 

 Pakaian menurut Islam

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
panglima islam
Team Member
Team Member


Number of posts: 36
Age: 27
Location: AlamSementara
Points: 0
Registration date: 2007-12-06

PostSubject: Pakaian menurut Islam   Mon Dec 10, 2007 8:30 am

Assalamualaikum...

Mohon pandangan sahabat2 tentang cara pemakaian seorang Islam. Rasanya ramai yang tahu apa yang sepatutnya seorang muslim atau muslimah pakai. Tapi kenapa masih ada yang tak ikut? Tak takut azab ke??

::merasa pelik!!:: Question Exclamation

Jadi bg sahabat yang ada artikel tntg aurat ni, bolehlah postkan kat sini. Mana tahu masih ada yang x tahu...

[teringin nak tengok orang2 Islam berpakaian seperti orang Islam khususnya pelajar2 PERUBATAN Mansurah]
Back to top Go down
View user profile http://panglimaislam.blogspot.com
nur iman
Viewer
Viewer


Number of posts: 34
Points: 0
Registration date: 2007-12-10

PostSubject: Re: Pakaian menurut Islam   Tue Dec 11, 2007 1:33 am

ASSALAMU'ALAIKUM..
Di sini ana sertakan 1 poem yg dipetik dr [You must be registered and logged in to see this link.] mndapat manfaat bersama, dn disampaikan kpd yg lain..i-Allah..

Hijab..
What do you see when you look at me?
Do you see someone limited or someone free?
All people can do is just look and stare
Simply because they canít see my hair

Others think Iím controlled and uneducated
They think Iím limited and unliberated
They are so thankful that they are not me
Because they would like to remain Ďfreeí

Well, free isnít exactly word I wouldíve used
Describing women who are cheated on and abused
They think that I donít have opinions or voice
They think that being hooded is not my choice
They think that the hood makes me feel caged
That my husband or dad is totally outraged

All they can do is look at me in fear
And my eye there is a tear
Not because Iíve been stared or made fun of
But because people are ignoring the One up above
On the Day of Judgment theyíll be the fools
Because they are too ashamed to play by their own rules.

Maybe the guys wonít think Iím a cutie
But at least Iím filled with more inner beauty
See, Iíve declined from being a guyís toy
Because I wonít let myself controlled by a boy

Real men are able to appreciate my mind
And arenít busy looking at my behind
Hooded girls are the one who really helping the Muslims cause
The role that we play definitely deserve applause

Iíll be recognize because Iím smart and bright
And some people are inspired by my sight
The smart ones are inspired by my tranquility
In the back of their mind they wish they were me

We have the strength to do what we think is right
Even if it means putting a life long fight
You see we are not controlled by a mini skirt or a tight skirt
We are given only respect and never treated like dirt

So you see we are the ones that are free and liberated
We are not the ones who are sexually terrorized and violated
We are the ones that are free and pure
We are free of SSDís that has no cure

So when people ask you how you feel about the hood
Just say it up by saying, ďbaby, itís all good
Ē
-petikan dari [You must be registered and logged in to see this link.]
Back to top Go down
View user profile
izzati.abdullah
Superb Member
Superb Member


Number of posts: 45
Age: 27
Location: mansoura,egypt
Points: 1
Registration date: 2007-12-15

PostSubject: aurat   Sat Dec 15, 2007 7:22 pm

[You must be registered and logged in to see this link.][/img]
Back to top Go down
View user profile http://drzaty.blogspot.com
izzati.abdullah
Superb Member
Superb Member


Number of posts: 45
Age: 27
Location: mansoura,egypt
Points: 1
Registration date: 2007-12-15

PostSubject: Re: Pakaian menurut Islam   Sat Dec 15, 2007 7:27 pm

[You must be registered and logged in to see this link.]
Back to top Go down
View user profile http://drzaty.blogspot.com
siapa?
Guest



PostSubject: aurat wanita menurut Al-Quran dan As-sunnah...   Sat Dec 15, 2007 10:45 pm

Aurah Wanita

1 . Bulu kening
Menurut Bukhari " Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur
( menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening) " Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari

2 . Kaki ( tumit kaki )
" Dan janganlah mereka ( perempuan ) membentakkan kaki
( atau mengangkatnya ) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan " An-Nur : 31

a ) menampakkan kaki
b ) menghayungkan/melenggokkan badan mengikut hentakkan kaki

3 . Wangian
" Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya ,
maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina " Riwayat Nasaii , Ibn Khuzaimah dan Hibban

4 . Dada
" Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada-dada mereka " An-Nur : 31

5 . Gigi
" Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya " Riwayat At-Thabrani

" Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik , yang merubah ciptaan Allah " Riwayat Bukhari dan Muslim

6 . Muka dan leher
" Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu "
a ) bersolek ( make-up )
b ) menurut Maqatil : Sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah

7 . Muka dan Tangan
" Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis . Sabda Rasullulah :
Wahai Asma ! Sesungguhnya seorang gadis yang
telah berhaidh tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali : pergelangan tangan dan wajah saja "
Riwayat Muslim dan Bukhari

8 . Tangan
" Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya " Riwayat At Tabrani dan Baihaqi

9 . Mata
" Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya " An Nur : 31

" Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya . Kamu hanya boleh pada pandangan yang pertama ,
ada pun pandangan seterusnya tidak dibenarkan "
Riwayat Ahmad , Abu Daud dan Tirmidzi

10 . Mulut ( suara )
" Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara
sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya , tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik " Al Ahzab : 32

" Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain , iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan , maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi ..Riwayat Ibn Majah

11 . Kemaluan
" Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin , hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kemaluan mereka (jangan berzina ) " An Nur : 31

" Apabila seorang perempuan itu sembahyang lima waktu ,
puasa di bulan Ramadhan , menjaga kemaluannya (tidak berzina)
dan menta'hati suaminya , maka masuklah ia kedalam syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya "
Riwayat Al Bazzar

" Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan dirumah suaminya , melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah "
Riwayat Tirmidzi , Abu Daud dan Ibn Majah

12 . Pakaian
" Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan ,
maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan dihari akhirat nanti "
Riwayat Ahmad , Abu Daud , An Nasaii dan Ibn Majah

" Sesungguhnya sebilangan ahli neraka iailah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat . Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya "
Riwayat Bukhari dan Muslim

a ) Berpakaian tipis / jarang
b ) Berpakaian ketat / membentuk
c ) Berpakaian berbelah / membuka bahagian-bahagian tertentu

" Hai nabi-nabi katakanalah kepada isteri-isterimu ,
anak perempuan mu dan isteri-isteri orang mukmin,
hendaklah mereka memakai baju jilbab
( baju labuh dan loggar ) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali . Lantaran itu mereka tidak diganggu .
Allah maha pengampun lagi maha penyayang " Al Ahzab : 59

13 . Rambut
" Wahai anakku Fatimah ! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya "
Riwayat Bukhari dan Muslim

14 . " Bagi wanita-wanita yang memelihara dirinya dan menta'hati suaminya, segala makhluk , burung yang terbang , ikan dilaut , malaikat dilangit matahari dan bulan dan lain-lain memohon keampunan Allah untuknya "
Back to top Go down
insanbia
Guest



PostSubject: Re: Pakaian menurut Islam   Sun Dec 16, 2007 12:34 pm

Quote :
13 . Rambut
" Wahai anakku Fatimah ! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya "
Riwayat Bukhari dan Muslim

hm...dah ada hadis..riwayat Imam Bukhari dan Muslim lagi...Sahih tu.. Kalau x rasa diri tu bersalah dan xnak ikut2 jugak...camna cerita tu...Hadis tu..xkan x beriman kot. Tak beriman dengan Rasulullah? Tak beriman dgn apa ygn diucapkan oleh Rasulullah? Rasulullah x rugi apa pun klau korg x ikut. tp nnt korang yang rugi menderita. Mana xnyaa.. deritanya kalau dah smpai mendidih otak. kalau x percaya try lah...klau x snggup smpai mendidih otak try tuang air yang mendidih kat atas kepala dulu..klau yang tu pun x bleh tahan...pakat2lah tutup rambut..pakai tudung smpai melepasi dada...bdk2 ni la.... Akal dikurniakan untuk berfikir!!!
Back to top Go down
 

Pakaian menurut Islam

View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
 ::  :: -